Av David K Andersen
Vi har allerede antydet på bloggens Facebookside at noe er i gjære denne uken. Ikke bare er august uoffisielt erklært Opel-måned, men vi har lovet å teste den nye 1,6-liters dieselen på en helt spesiell måte. I morgen tirsdag er det nemlig klart for Opel Economy Challenge 2014, og kollega Vegar Bjørge og undertegnede stiller til start for Konge og fedreland med håp om å dra seieren hjem. I løpet av de neste to dagene skal vi kjøre Gardermoen – København, og i hard kamp med svenske og danske journalister, skal vi både få svar på hvor rimelig det er mulig å kjøre nye Opel Astra 1.6 CDTI, og hvem som er best til å kjøre økonomisk.
Bakgrunnen for det hele er selvfølgelig at Opel har satt inn et voldsomt støt på dieselfronten i år. I juni kunne svenske Teknikens Värd rapportere at Opel Insignia 2.0 CDTI 140hk, er den bilen det er mulig å kjøre lengst med på en tank. Nærmere bestemt 2121 km med forbruk på 0,34. Tallene kommer fra nybilguiden Facit.com og er baserte på fabrikkens data. Likefult utrolige tall. Denne gangen er det den nye 1,6-literen som skal på prøve i Opel Astra. Motoren, som kom tidligere i år, har allerede gjort seg bemerket ved å komme med hele 136hk og 320nm. Den har også fått skryt for jevn levering av kraften og kultivert gange. Astraen vi skal kjøre, har en noe snillere versjon med 110hk og 300nm. Det store spørsmålet blir selvfølgelig: Hvor rimelig går egentlig denne bilen.
Nå er ikke hvor lavt forbruk Astraen har det eneste store spørsmålet. For en konkurranse er en konkurranse, og selv om det ikke dreier seg om å være først i mål denne gangen, blir det et temmelig stort spørsmål for oss hvem som vinner konkurransen. La oss derfor herved si at denne uken legger Team Bil og Motorbloggen bilcross, rallycross og drifting til side, setter på oss en grønn hatt, og går for seier i Opel Eco Challenge.
Hva har vi så gjort for å forberede oss? Vel, som vi alle vet, er vekt viktig. En ting er at vi må pakke lett og passe på å ikke ha med mer enn ytterst nødvendig utstyr, bilens egenvekt må være så lav som mulig. En utfordring av større dimensjoner, er selvfølgelig deltakernes egenvekt. Familiefar og ansvarlig voksen, Vegar Bjørge, er såpass lovlydig at han følger statens vegvesens instruksjoner om førers vekt på 75 kg. Jeg på min side sliter, til tross for begrenset høyde, med å oppfylle statens forventninger til en gjennomsnittsmann. Etter en rekke år med systematiske investeringer i egen kropp kombinert med solid støtte til restaurantbransjen, er jeg redd vi snakker overvekt. Flere runder rundt Østensjøvannet forrige uke ga dessverre bare noen få kilos bedring. La oss håpe noen av konkurrentene også har spist en pølse eller to for mye.
Uansett forutsetninger, utfordringer og konkurrentenes tidligere erfaring med denne typen løp; Team Bil og Motorbloggen akter å gjøre sitt beste, alt annet enn seier er nederlag!
Følg med på Facebooksiden vår de neste dagene. Der vil det komme live-oppdateringer fra løpet flere ganger om dagen, og vi skal forsøke å legge ut en oppsummeringssak hver kveld. Her blir det kjøretips for den som vil spare drivstoff og mye mer. I tillegg venter flere overraskelser fra Opel, både for oss og dere lesere. Heng på og ønsk oss lykke til!