Hjem Nyheter Bildespesial: Nürburgring 24h 2014

Bildespesial: Nürburgring 24h 2014

Av David K Andersen

Under 24-timers løpet på Nürburgring skjer det enormt mye både på og utenfor banen. Her er en bildemiks av begge deler.

Folkehavet før start er enormt

Det skjer ting uansett hvor man snur seg

Å ta seg fra A til B er ikke barebare

Fotoshoots må til…

… nødvendigvis med visse innslag av damer.

Biljournalist-kjendis Chris Harris var en av førerne i Aston Martin nr 100

Kø for å snakke med Göransson, han er like blid og avslappet.

Man får ikke noe særlig lyst til å kjøre selv av å kikke på innsiden av bilene

Starten går

Alle vil gjennom først som om det skulle vært et heat i rallycross med varighet 4 minutter

Vel i gang og forbikjøring av raskere biler er en konstant aktivitet over hele banen

Toyota GT86 og Subaru BRZ i stort antall selv om denne karen får lov til å kjøre alene noen sekunder her

Porschegjengen er enorm og få andre biler er like «Ringklare» fra fabrikk som 911 GT3

Nye BMW 2-serie

En stakkars M3 står nesten stille da Mercedes SLS AMG GT3 og Nissan GTR fra den raskeste SP9-klassen suser forbi

Selv om en Audi R8 vant, er nok SLSene noe av det mest konkurransedyktige

Lexus LFA er ikke daglig kost

Bakrutene blendes for å ikke slippe for mye lys inn fra bilene bak på natten.

Mange mange kræsj. Noen fortsetter, noen forsvinner

Tydelig at Renault Clio allerede fra fabrikk er noe av det beste som er laget av GTI-biler. Det kryr av dem

Nr. 23 Richard Göransson og co med skadet bakende og dårlig downforce.

GTR sitter fast mellom to trege biler noen sekunder

BMW Z4 GT3. Vinnerkandidater men utenfor pallen etter uflaks på uflaks (=påkjørsler)

Det slang en Seat og Honda her og der også

Depotstopp

Ikke mangel på aktiviteter utenfor banen

I hovedbygget langs Formel 1-banen er det gode muligheter til å kjøpe seg alt fra banerigget Nissan GTR til pølse i brød.

Man er tross alt i Tyskland

Og de tyske bilprodusentene er sterkt til stede.

Da banen er 2,5 mil lang, er det plass til en god del publikum

Nærmere bestemt minst 200 000

Det er sikkert nok å snakke om mellom kjørepassene

Nissan tar Nürburgring relativt seriøst

Det meste innen bil dekkes

Audi kjenner vi såklart til….

… og selvfølgelig nye BMW M3…

…men hva er dette? Jo; en Toyota som ikke selges her hjemme. Banerigget såklart.

Nye BMW M3 og M4 på utstilling er greit nok. Men jammen så jeg ikke minst 30 av dem ute på veien rundt banen også.

Noen er bare litt mer racingentusiaster enn andre selv om det ikke holdt helt ned til skoa.

Nye BMW R nineT er hotte saker

I pitboksene merkes løpslengden

Varme dekk må til

Overnatting må til….

… og som alltid er det vitkig å sitte høyt og ha god utsikt da man sover.



Natten senker seg….



…. uten pausemuligheter

I motorsport er dekk alt. På Nürburgring enda viktigere…

Ikke nødvendigvis stor avstand over målstreken selv om man har kjørt et døgn

Fjoråsvinner tok sølv i år.

Nissan hadde ikke sitt beste løp. Ekstremt rå lyd i turbo V6en…

… dog ikke like heftig som 6,2 liter V8 mer rakt rør ut til siden.

En i utgangspunktet heftig TT…

…. blekner mot R8.

Vel gjennomført av Lexus LFA selv om de ikke konkurrerer i toppklassen

BMW Z4 GTR må sies å være en relativt fet «liten» bil.

En av de mer seriøse podiumene jeg har sett.