Av David K Andersen
Under 24-timers løpet på Nürburgring skjer det enormt mye både på og utenfor banen. Her er en bildemiks av begge deler.
 |
| Folkehavet før start er enormt |
 |
| Det skjer ting uansett hvor man snur seg |
 |
| Å ta seg fra A til B er ikke barebare |
 |
| Fotoshoots må til… |
 |
| … nødvendigvis med visse innslag av damer. |
 |
| Biljournalist-kjendis Chris Harris var en av førerne i Aston Martin nr 100 |
 |
| Kø for å snakke med Göransson, han er like blid og avslappet. |
 |
| Man får ikke noe særlig lyst til å kjøre selv av å kikke på innsiden av bilene |
 |
| Starten går |
 |
| Alle vil gjennom først som om det skulle vært et heat i rallycross med varighet 4 minutter |
 |
| Vel i gang og forbikjøring av raskere biler er en konstant aktivitet over hele banen |
 |
| Toyota GT86 og Subaru BRZ i stort antall selv om denne karen får lov til å kjøre alene noen sekunder her |
 |
| Porschegjengen er enorm og få andre biler er like «Ringklare» fra fabrikk som 911 GT3 |
 |
| Nye BMW 2-serie |
 |
| En stakkars M3 står nesten stille da Mercedes SLS AMG GT3 og Nissan GTR fra den raskeste SP9-klassen suser forbi |
 |
| Selv om en Audi R8 vant, er nok SLSene noe av det mest konkurransedyktige |
 |
| Lexus LFA er ikke daglig kost |
 |
| Bakrutene blendes for å ikke slippe for mye lys inn fra bilene bak på natten. |
 |
| Mange mange kræsj. Noen fortsetter, noen forsvinner |
 |
| Tydelig at Renault Clio allerede fra fabrikk er noe av det beste som er laget av GTI-biler. Det kryr av dem |
 |
| Nr. 23 Richard Göransson og co med skadet bakende og dårlig downforce. |
 |
| GTR sitter fast mellom to trege biler noen sekunder |
 |
| BMW Z4 GT3. Vinnerkandidater men utenfor pallen etter uflaks på uflaks (=påkjørsler) |
 |
| Det slang en Seat og Honda her og der også |
 |
| Depotstopp |
 |
| Ikke mangel på aktiviteter utenfor banen |
 |
| I hovedbygget langs Formel 1-banen er det gode muligheter til å kjøpe seg alt fra banerigget Nissan GTR til pølse i brød. |
 |
| Man er tross alt i Tyskland |
 |
| Og de tyske bilprodusentene er sterkt til stede. |
 |
| Da banen er 2,5 mil lang, er det plass til en god del publikum |
 |
| Nærmere bestemt minst 200 000 |
 |
| Det er sikkert nok å snakke om mellom kjørepassene |
 |
| Nissan tar Nürburgring relativt seriøst |
 |
| Det meste innen bil dekkes |
 |
| Audi kjenner vi såklart til…. |
 |
| … og selvfølgelig nye BMW M3… |
 |
| …men hva er dette? Jo; en Toyota som ikke selges her hjemme. Banerigget såklart. |
 |
| Nye BMW M3 og M4 på utstilling er greit nok. Men jammen så jeg ikke minst 30 av dem ute på veien rundt banen også. |
 |
| Noen er bare litt mer racingentusiaster enn andre selv om det ikke holdt helt ned til skoa. |
 |
| Nye BMW R nineT er hotte saker |
 |
| I pitboksene merkes løpslengden |
 |
| Varme dekk må til |
 |
| Overnatting må til…. |
 |
| … og som alltid er det vitkig å sitte høyt og ha god utsikt da man sover. |
 |
| Natten senker seg…. |
 |
| …. uten pausemuligheter |
 |
| I motorsport er dekk alt. På Nürburgring enda viktigere… |
 |
| Ikke nødvendigvis stor avstand over målstreken selv om man har kjørt et døgn |
 |
| Fjoråsvinner tok sølv i år. |
 |
| Nissan hadde ikke sitt beste løp. Ekstremt rå lyd i turbo V6en… |
 |
| … dog ikke like heftig som 6,2 liter V8 mer rakt rør ut til siden. |
 |
| En i utgangspunktet heftig TT… |
 |
| …. blekner mot R8. |
 |
| Vel gjennomført av Lexus LFA selv om de ikke konkurrerer i toppklassen |
 |
| BMW Z4 GTR må sies å være en relativt fet «liten» bil. |
 |
| En av de mer seriøse podiumene jeg har sett. |