Av David K Andersen
Mange er spente på den elektriske Kia Soul som kommer til Norge i september. Forrige uke startet produksjonen og det planlegges å lage 5000 biler i året. Administrerende direktør i Kia Bil Norge, Jan Pettersen, har forventninger om å selge hele 1000 biler det første året her hjemme. Startpris på 199 900 kroner og rekkevidde på inntil 212km i kombinasjon med Kias sedvanlige 7-års garanti burde i alle fall legge forholdene til rette.
Selv om Soul EV er den første elbilen fra Kia i Norge, er ikke dette Kias første erfaring med biltypen. Modellen Ray har allerede vært i salg på hjemmemarkedet i tre år, og Kia sier erfaringene fra denne modellen er puttet inn i Soul. I dag ble for øvrig bilen TÜV Nord-sertifisert i henhold til ISO 14040 standarden. Denne LCA (Life Cycle Assessment)-sertifiseringen går på miljøpåvirkning gjennom både produksjonsprosess og bruk. Sammenliknet med en vanlig diesel-Soul, slipper EV ut 39,7% mindre drivhusgass. For øvrig jobber Kia med å miljøsertifisere alle bilfabrikkene sine i forhold til ISO 50001 – mest mulig effektiv energibruk.
El-motoren i Soul EV leverer 110hk og 285Nm. 0-100 går på 11,2 og toppfarten er 145 km/t. Lithium-ion polymer batteripakken er på 27kWh og sies å ha klasseledende energitetthet på 200Wh/kg. Inneklimaet i bilen driftes av en ny varmepumpe som blant annet kan stilles i et «driver only» modus for å bruke minst mulig energi om man er alene i bilen. Den har to ladeporter i fronten, og det følger med en 6,6kW ladekabel. I vanlig stikk-kontakt tar det ca 5 timer å lade den, mens den i hurtiglader vil lade 80% på 33 minutter.
For øvrig er vel vanlige Soul på plass hos forhandlerne nå. Bil og Motorbloggen har fått forespørsel fra flere lesere om test av både den og Optima. Skal bli, følg med på bloggen!