Hjem Nyheter Test: Mercedes C180 Avantgarde

Test: Mercedes C180 Avantgarde

Av Vegar Bjørge

Mercedes sin nye C-klasse har en viktig oppgave. Ta kunder fra BMW 3-serie! Derfor må den være mer enn bra nok og levere fra første stund. Komfort har alltid vært viktig for Mercedes, men med den siste versjonen av mellomklasseren C180, så skal de også underholde. Og selvfølgelig gjør de det, men for ikke å konkludere med engang kan jeg ta litt om bilen som står til min disposisjon. Det er en C180 med bensin motor. Kanskje ikke den modellen som kommer til å selge mest, men jeg vil tro at det nå er på tide at en del av C-klasse kjøperne velger bensin fremfor diesel. Det vil komme både en C180, C200, C220 og C250 med oljebrenner etterhvert, alle med samme 2,2 liters diesel, og samme komfortable og sportslige egenskap. Men du får mer komfort og sport med en bensinmotor. Her skal det også komme flere valgmuligheter etterhvert, men min bil har en overladet 1,6 lilters motor på 156 hk. Lite vil kanskje noen mene, men i de fleste tilfeller holder det mer enn nok. Om man bruker en del penger på utstyr vil man få en ganske komplett kjøremaskin, slik min testbil fremsto. AMG-sportschassi med luftfjører, AMG-eksteriør pakke, AMG-interiør pakke, full skinn innredning og 7-tr automat var nok til at jeg ante konturene av en vellykket testhelg.

For Mercedes har det vært en lang vei fra start til her de er nå om man ser på satsingen de har gjort i mellomklassen. For over 30 år siden kom 190 og den skulle ta opp kampen med BMW 3-serie, noe den absolutt klarte. Den gikk rett i strupen på en bilmodell som var svært populær hos de som syntes at Opel Ascona, Ford Taunus/Sierra, Toyota Carina, Mazda 626 og Audi 80 var for gubber med hatt. BMW 3-serie hadde taket på de unge, tøffe og velholdte helt for seg selv. Helt til Mercedes 190 kom. For konkurransen hardnet absolutt til for Bayern-folket og dette var starten på det vi i dag ser på som premiumskiktet i mellomklassen. BMW hadde forspranget etter flere år med produksjon av mellomklassebiler, men jeg tror nok de ble skremt over det Mercedes leverte fra dag 1. Der BMW satset på sportslighet ga Mercedes kundene komfort og litt ekstra plass. I tillegg hadde de en 190 E 2,3-16 på lur i samarbeid med Cosworth. Dette var en 323 i killer og BMW måtte absolutt svare på angrepet fra Stuttgart. M3 så dagens lys og kampen om sportsbilskundene startet.

Etter 190 kom C-klasse og fortsatt satset Mercedes først og fremst på komfort mens BMW forfinet sitt chassi og var det sportslige alternative. Dette gikk også litt på bekostning av plass og Mercedes føreren hadde mer rom og tilby sine medpassasjerer. Etterhvert som modellene ble fornyet ble dette strategiske valget enda tydeligere og om du kjører en C-klasse fra 2007 og en 3-serie fra samme tid, skjønner du hva jeg mener. Mercedes-folket ønsket og ha AMG som sitt sportslige valg, og den var da kun forbeholdt kunder med ekstra penger i sekken. Den var også først og fremst en konkurrent mot M3.

Etterhvert så Mercedes hvor viktig sportslighet var for kundene og nå leverer de AMG-sportsunderstell til også de billigste utgavene. Dessverre for BMW, men bra for oss som liker å kjøre bil. Nå kan du få i både pose og sekk. Den som vil ha sin komfortable Mercedes velger C-klasse uten AMG-sportsunderstell og den som vil ha det sportslige C-klassen tar selvfølgelig med denne opsjonen. Nå gjør luftfjøringen sitt til å sette enda mer krydder på kjørefølelsen og uten at jeg har kjørt C-klasse uten dette tilleggsutstyret, vil jeg tro at dette gir både ekstra komfortmuligheter og flere sportslige valg.

Dagens modell er Mercedes sin beste C-klasse og også den mest vågale. Formen er dristig og ikke så konservativ som man forventer i premiumsegmentet, men man opplever likevel at arven er tatt godt hånd om. Jeg likte ikke med engang bakpartiet på den nye modellen, men etterhvert synes jeg det sporty bakpartiet passer bilen perfekt. Fronten er stilig og særlig om man velger til LED-lyspakke som gjør lyktene mer moderne. Jeg liker Exclusive-fronten bedre enn AMG-fronten men dette vil det nok være mange som er uenig med meg om.

Den blå er Exclusive-utgave

Innvendig har C-klassen satt en helt ny standard. Rattet er knøttlite i Mercedes målestokk og for meg virker det faktisk som om det ikke er større enn det som sitter i nye Peugeot 308. Uansett passer det perfekt i mine hender og det understreker den sportslige ambisjonen bak nye C-klasse. Når man først sitter bak rattet legger man også merke til fraværet av knapper. Ja noen finnes det jo men det meste er gjemt i funksjoner man har fra rattet eller i multimediaanlegget. Dette er faktisk veldig bra og slik jeg liker det. Ryddige dashbord begynner å bli mote og heldigvis følger flere og flere etter. Runde lufteventiler gir litt retrolook, noe også dørhøytalerne til det påkåstede Burmester-anlegget gir. Videre er det mye skinn i nye C-klasse, også dashbordet er kledd i lekkert skinn. Selv om det er brukt en del materialer for å gjøre bilen mest mulig luksuriøs, tar det ikke så lang tid før man også finner en del hardplast. Nå ødelegger ikke det så mye på inntrykket av at denne bilen vil gi føreren en påkostet sitteplass.

Stereoanlegget eller Multimediaanlegget kommer fra Burmester og er av ypperste kvalitet. Her er det ikke spart på noe og nesten all musikk blir hørbar. Jeg nyter min spotify-liste på telefonen, noe som er enkelt å koble til hos Mercedes og stiller inn ratt og sete. Det er lett å få riktig sitteposisjon, men jeg kunne tenkt meg helelektriske stoler i stedet for de semielektriske som jeg har. Det vil si at ryggen styres elektrisk mens sitteputa er manuell. Bilen er såpass påkostet at denne løsningen føles litt simpel. Uansett klager jeg ikke på sittekomforten og min bak har det ypperlig bak rattet i denne bilen. Da jeg flytter meg bakover så merkes det at den nye C-klassen har fått litt bedre benplass. Det var på tide og selv om setet er litt kort kan man også sitte godt bak, selv om man ikke er barn. Om man kjører rundt med bare voksne i bilen er dette en 4-seter, men om man bytter ut noen med barn er det fint plass til 3 i bredden bak. Mine barn likte seg godt i baksetet og det er det ikke alltid de gjør i nye biler. En ting som er litt negativt med Mercedes C-klasse er at den er liten i innstigningen. Jeg får følelsen av at det er en sportsbil jeg åler meg inn i. Mens vi er negative tar jeg også med at det blir forholdsvis tett mellom tankstoppene. Dette er ikke fordi den er spesielt tørst men fordi tanken bare rommer 41 liter. Med vanlig kjøring må man da fylle før 70 mil og det er etter min mening 30 mil for tidlig. Fillesak sier kanskje du, men jeg er ikke enig. Jeg er faktisk av typen som synes det er kjett å fylle drivstoff. Orker vi en filleting til? Ekstrautstyr koster hos Mercedes og man ryker fort på 150 000 kroner ekstra når man har ferdig krysset i utstyrslista, likevel synes jeg startprisen på 369 900 kroner er bra. Jeg kan poengtere at dere til den prisen også får en Mercedes C180 og at den fortsatt kanskje er en av de beste bilene man kan kjøpe.

Så, ferdig med det negative og ut på veien for å finne ut hva nye C-klassen står for. Med et understell som sier sport må selvfølgelig en favorittvei besøkes. Veien inneholder mange fine svingkombinasjoner og asfaltdekket er så bra som en riksvei kan være. Farten øker og jeg merker hvordan biler suges ned i asfalten. Foreløpig har jeg valgt å stille AMG-sportsunderstellet på sport. Det finnes også en innstilling som heter sport+, men det venter vi med til returen. I sportmodus ligger bilen bra på veien. Styringen er direkte og presis, raske girskift tross automatkasse. Du skal være rask om du gjør det bedre selv. Om man ønsker kan man bruke hendler bak rattet, og da legger man inn girene når man selv ønsker det. Automaten kan innimellom være uenig med deg om når den skal gire ned eller opp. Bilen er stiv og dumper merkes godt. Sideveis forskyvning over de aller værste skrapene i veien, men alltid med en strålende kontroll og balanse. En slik bil er egentlig for fin til å herjes med. Jeg må likevel snu og få testet ut Sport+ innstillingen. Understellet blir enda stivere, girskiftene blir rappere, turtallet stiger og giring skjer ikke før rødmarkeringa er passert. Herlig snerr på toppen. Dette, BMW, hadde dere ikke regnet med. Mercedes tar teten hva gjelder kjøreegenskaper. Nye C-klasse leverer på et nivå de aldri har gjort før, og jeg tenker i mitt stille sinn at med en heftigere motor kunne dette fort vært siste reise…..

Som sagt er C180 er utstyrt med en 1600 motor på 156 hk. Nok til vanlig kjøring og nok for at det skal gå bra unna. Likevel tåler bilen mye mer og skal du ha det moro kan en større motor absolutt anbefales. Likevel er C180 et fornuftig valg og man kan da ta seg råd til å legge på en del utstyr. Det blir nemlig fort dyrt hos Mercedes når du går berserk i utstyrslista. Kryss av for automat, lyspakke og største stereoen. Dette utstyret må du ha. Herlig lyd fra musikkanlegget er godt når man cruiser avgårde, og det er kanskje her Mercedes imponerer mest. De har klart å få til et understell som er nokså komfortabelt selv om man velger sportsunderstell. Kanskje luftfjøringen kan ta sin del av skylda for det? Om du ønsker komfort fremfor sport så velger du bort AMG-sportsunderstellet og krysser heller av for luftfjæring.

Men hvor står nå Mercedes i forhold til BMW 3-serie? Dette måtte selvfølgelig testes og da ble det lånt en 318d Touring med M-perfomance pakke fra Bilia Kongsvinger. Om den sto til forventnignene? Selvfølgelig! Nå blir ikke dieselmotoren like frisk som bensinmotoren i Mercedes, men likevel er BMW-dieselen en trivelig maskin. Jeg merker meg at interiøret er mer moderne i Mercedes C-klasse enn i BMW 3-serie og luksusfølelsen er også høyere i Mercedesen. Utvendig opplever jeg stylingen til BMW som rå og det er kledelig med lav frontspoiler og stilig M-performance dekor langs sidene og nede ved kanalen. Mercedesen blir kjedelig i forhold selv med AMG-pakke.

Om Mercedes har den beste motoren er kanskje girkassa i BMW en liten tåspiss foran Mercedes. BMW har ZF-kasse med 8 trinn og girvelgeren sitter i midten der vi er vant til at den sitter. Det er ikke pendler på rattet men man kan likevel bruke automaten manuelt om man ønsker det. Da setter man bare girvelgeren til venstre og girer opp og ned som man ønsker. Hos Mercedes sitter girvelgeren på rattet og man har 7 gir å velge mellom. Her kan man gire med pendler bak rattet og dette er smart når man ønsker å kjøre aktivt. Begge kassene girer selvfølgelig automatisk og BMW får som sagt det lille plusspoenget.

Når det kommer til det viktige punktet angående kjøreegenskaper er det nærmest dødt løp. Mercedes får plusspoeng for sportslige egenskaper som er på høyde eller kanskje til og med bedre enn BMW, men i tillegg oppleves Mercedes som mer komfortabel. Her får man altså sport og en viss del komfort i en pakke. Ønsker du mer komfort velger man bort AMG-understell. BMW i M-performance drakt blir ikke kjedelig og den sitter på veien som et strykjern. Det den taper litt på er komfort. De 255 mm brede dekkene støyer merkbart mer enn de 10 mm smalere hos Mercedes og jeg synes også BMW sporer mer på dårlig dekke. Plusser så det holder får BMW for sin enkle måte å koble ut antispinnen på og i tillegg virker den mer laget som en kjøremaskin. I tillegg tillater BMW mer hjulspinn før antispinnen kobler seg inn. Selvfølgelig er dette moro for gutter, som drømmer om mer pulver enn det man har.

Jeg går for bensinmotor, touring karosseriet, BMW eksteriør, Mercedes interiør, BMW girkasse og Mercedes understell. Før jeg skal kåre en vinner vil jeg si at det ikke finnes noen taper av disse bilene. Kjøper du en av disse får du alt du ønsker deg pluss litt til. Mercedes er nok den lille millimeteren foran BMW. Det er så jevnt at jeg lar Mercedes gå foran på grunn av at den er fersk og det merkes innvendig. BMW har nok litt gammeldags interiør og ettersom Mercedes leverer så til de grader i BMW-land så har de den beste bilen i dette segmentet. Jeg ville likevel kjøpt BMW på grunn av, tja jeg vet ikke men er den hakket tøffere enn Mercedesen?

Bil
Mercedes C180
Pris fra
369 000
Pris testbil
Ca 550 000
Motortype
R4 Bensinturbo
Motorvolum
1596
Hk v o/min
156 / 5300
NM v o/min
250 / 1200-4000
Girkasse
7G-Tronic Plus
Lengde
468,6 cm
Bredde
181 cm
Høyde
144,2 cm
Vekt
1425
Bagasjevolum
480
Volum, nedlagt baksete
0-100 km/t
8,5
Toppfart
223
Forbruk
0,54
Utslipp g/km
126

Takker for lånet av biler hos meget velvillige og servicevennlige forhandlere:
Mercedes C180 fikk jeg låne hos Kongsvinger Bilsenter AS
BMW 318 D Touring fikk jeg låne hos Bilia BMW Kongsvinger AS

Denne venter de fleste på og det er foreløpig ikke så stor rush til Mercedes-forhandleren. Til høsten derimot…..

Det kommer en mer utfyllende testrapport om BMW 318 D Touring på bilogmotorbloggen.no om ikke lenge.

vegar@bilogmotorbloggen.no