Av Vegar Bjørge
For deg som trodde Kina var en novise i dagens bilindustri så kan dette komme som en overraskelse. De startet med produksjon av biler i 1958. Hongqi het fabrikken og selvfølgelig var det kun produksjon til nasjonale ledere som gjaldt. Bil var kun for eliten og eliten satt som regel i maktsentret. Bilens navn betyr også rødt flagg som speilet på nasjonale følelser og kommunismen. Selvfølgelig var det noe av det beste man kunne få også når man så utenfor Kinas grenser, men det var det ikke mange som visste så mye om. Amerikanerne måtte klare seg med Cadillac, Lincoln og Chryslers toppmodeller, mens tyskerne hadde kun Mercedes og vende seg til. I England var de kanskje i nærheten av luksusmerket Hongqi med sin Rolls Royce, men hadde konger og presidenter hatt muligheten kan det hende noen heller ville kjørt «Made in China». Jeg ville i hvertfall gjort det.
Den største, mest luksuriøse og dyreste av alle kinesiske biler heter Hongqi L5. Denne koster over 800 000 amrikanske dollar, men for en slik pris får du absolutt all luksus. I tillegg til en litt sær, men elegant form. Under panseret sitter en 6,0 liters V12 på ca. 400 hk. I Kina er det nok flere Rolls Royce og Bentleys enn det er Hongqi og kanskje det er derfor bilen virker litt tiltrekkende?