Av David K Andersen
Denne uken la Broom.no ut en sak om motorproblemer med bakgrunn i en engelsk undersøkelse utført av et selskap som leverer bruktbilgaranti. Det skapte furore i diskusjonsfeltet med sårede og vonbråtne Audi-fans, ytterligere opphisset av tilhengere av merker som kom godt ut av undersøkelsen.
I Norge begynner det også å bli mer vanlig å tegne bruktbilforsikringer. Vi som jobber i maskinbransjen er vant med denne type forsikring fra før. Maskinskaden dekker større mekaniske feil som måtte oppstå etter at fabrikksgarantien har gått ut. Da girkassen på John Deeren tar kvelden, betaler altså forsikringen de 200 000 det koster å skifte den i stedet for at du må gjøre det selv. På vanlige biler har man sjelden problemer med at reparasjoner er så dyre og derfor har ikke slike forsikringer vært like vanlig. I takt med at biler blir mer og mer avanserte, har imidlertid problemstillingen blitt mer aktuell her også, og det er nettopp slike forsikringer det store engelske selskapet Warranty Direct holder på med. Den aktuelle undersøkelsen går bare på motorfeil, og den viser hvordan selskapets erstatninger fordeler seg på de ulike bilmerkene. Den sier ikke noe om hvilke motorer hos hvert merke som eventuelt drar opp feilraten, hvor langt bilene har gått, hva slags type feil det dreier seg om eller hva slags bruk bilene har hatt.
Bunnlisten, sortert fra dårligst, ser slik ut:
- MG/Rover
- Audi
- Mini
- Saab
- Vauxhall (Opel)
- Peugeot
- BMW
- Renault
- Volkswagen
- Mitsubishi
Og topplisten, sortert fra best, slik:
- Honda
- Toyota
- Mercedes-Benz
- Volvo
- Jaguar
- Lexus
- Fiat
- Ford
- Nissan
- Land Rover
De av oss som er litt sære i bilveien og gjerne er tilhengere av bilmerker som de fleste bare ler av og ikke engang vurderer å kjøpe, bryr oss ikke så mye om disse statistikkene. Vi vet allerede fra før at Alfa Romeoen som står i garasjen garantert kommer elendig ut i statistikken, men at vi på et eller annet merkelig vis likevel både fortsatt lever, smiler og har det generelt ganske fint. Til tross for pekefingere fra NAF og spådommer om motorstopp og økonomisk ruin, kommer vi oss dit vi skal, og jeg har alltid sagt at et verkstedbesøk eller to ekstra i året for å slippe å kjøre Avensis er en ekstremt god deal for min del.
Audi-eierne derimot, ser ut til å ta statistikken over svært tungt. Det ser faktisk ut til at de rett og slett ikke finner seg i det. Mange har hatt og har Audier som har vært helt problemfrie, så dette må være feil. Men fakta er jo fakta, så hvorfor så fornærmet? Hadde BMW befunnet seg på topp 10-lista, kunne jeg forstått det. For det gnager nok Audi-menigheten, forståelig nok, at store deler av befolkningen er av den oppfatningen at BMW generelt sett er hakket vassere på kjøreglede. Man vil jo ikke være nest best da man kjører noe man selv vet er best? Og hadde bare ikke Mercedes vært på topp 10-lista, hadde man jo kunnet skylde de japsene. De er jo alltid på topp, men bilene brukes jo ikke, så ikke rart de ikke går i stykker! Vel…
Diskusjonene er har vært mange, og totalt sett blir det litt kaos. La oss derfor se litt på hvorfor statistikken er slik den er. At Audi kommer dårlig ut skyldes selvfølgelig 3,2 FSI-motoren, og delvis 2,0 FSI. På V6ern pakker registerkjedestrammerne sammen. Dermed hopper kjedene av og stemplene treffer ventilene. Altså har man motorhavari. Hovedårsaken er ifølge de lærde for lange serviceintervaller, hvorpå koksdannelser forårsaker at strammerne ikke lenger klarer jobben sin. 2-liters FSI-motorene på sin side drikker til dels mye olje, dog uten at noen helt vet hvorfor, ser det ut til. Audi sier det skal være slik. Uansett: Disse to motorene finnes jo nesten ikke i Norge, så ikke rart at folk ikke har problemer med dem. Og dessuten: Skift olje på 10 000 km uansett hva serviceplanen sier eller hva slags bilmerke du kjører. At Volkswagen også er på bunnlisten, skyldes i all hovedsak at registerkjedestrammerne på 1,4 TSI klapper sammen av samme årsak som over. Det selges for tiden voldsomt mye 1,4 TSI, så vi får håper VAG har bedret konstruksjonen.
Ofte er det nettopp driften av kamakslinger som skaper de største motorproblemene på biler generelt. At BMW også befinner seg på bunnlisten skyldes helt sikkert registerkjedeproblemer på N46 og N47 (bensin og dieselfirere 07-09). Og det er ganske rart at det ikke skal være mulig å løse noe så elementært på en bedre måte i 2014. Årsaken er antakelig behovet for å lage konstruksjonen lett, liten og med minst mulig motstand. Det går på bekostning av kvalitet. Mange av oss trodde at registerdriftproblemene ville forsvinne da mange merker gikk bort fra reimer på 2000-tallet, men det ser ikke ut til å ha hjulpet særlig mye. Samtidig burde det være mulig å få det til. Honda, som kommer best ut av undersøkelsen, er ikke bare på topp. De er suverene, til og med over Toyota, med motorfeil på bare 1 av 344 biler. Til sammenlikning har Toyota feil på 1 av 171, mens Audi ligger på 1 av 27 og BMW på 1 av 45.
Jeg håper Audi, BMW og Volkswagen har skjerpet seg og lager bedre motorer i dag. En ting er at de to første skal være noe av det beste du kan kjøpe for penger, og da får det jammen holde litt mer enn 100 000 km også. En annen ting er at alle tre merkene, i motsetning til merker betydelig høyere opp på listen, har ekstremt sterk økonomi og dermed faktisk har råd til å utvikle bedre løsninger som holder.