Av David K Andersen
Da Ford på 90-tallet skiftet til forhjulstrekk med Mondeo og byttet ut Escort med Focus, bestemte de seg tydeligvis for samtidig å gjøre en skikkelig jobb med kjøreegenskapene. Og det lyktes de med, for til dags dato er det vel knapt nok levert en eneste Ford-bil i Europa som ikke har vært regnet for å være klasseledende blant forhjulsdrevne biler på kjøreegenskaper og kjøreglede. Dermed har man hatt utmerkede baser for å lage sports- og høyytelsesmodeller av hver enkelt bil også. Vi rallyfans har riktignok ofte hatt forhåpninger om en firehjulsdreven etterfølger til Escort Cosworth, men faktum er at ST og RS modellene har gjort jobben med bravur selv om de bare har trukket foran. Siste generasjon Focus ST har skiftet ut den gamle Volvo-femmeren med Fords egen 2-liters firer på 250hk. Med en prislapp som starter på 450 000 og en 0-100 tid på 6,5 sekunder, holder Ford i høyeste grad ryktet sitt om å levere raske biler til en rimelig penge.
Jeg har lest og hørt veldig mye positivt om bilen og trodde jeg var forberedt. Likevel tok STen meg virkelig på senga og lot meg sitte igjen med hatten i hånda, bakoversveis og det hele. Og selvfølgelig et voldsomt ha-begjær. Savner den allerede, og tenker på den stadig vekk.
Den ene delen gjelder motoren. Denne bilen går rett og slett «grisefært». 0-100 på 6,5 står det på papiret. Det føles raskere i praksis. Ved vanlig kjøring oppfører den seg som en ganske vanlig motor og gir ikke særlig lyd fra seg. Trykker du gassen i bunn derimot, er det som om det plutselig tipper helt over for den stakkars to-literen, og den eksploderer i et vræl av lyd og akselerasjon. Lyden er en ubestemmelig og sint bass-aktig brumming. Akselerasjonen er avhengighets-skapende. Såpass eksplosivt er det, at den første bilen jeg kjørte forbi nesten fikk Ford merke på bakluka fordi jeg knapt nok rakk å svinge ut i motgående fil. Det er jammen ikke rart folk skryter av denne bilen, den er jo helt sinnsyk!
Den andre delen er kjøreegenskapene. For å ta det negative, som egentlig ikke er så negativt, først, så merker du kreftene temmelig godt i rattet. Da veien er sporete og du gir full gass på andre eller tredjegir, drar det i alle retninger, og du må holde skikkelig godt fast i rattet. Ikke send en kompis som ikke er vant med raske biler ut i denne hissigproppen uten videre! Men det er helt greit at du kjenner kreftene skikkelig i rattet, for hadde du ikke gjort det, hadde du heller ikke fått den utrolige kjørefølelsen som denne bilen gir på svingete veier. Da hadde tiltakene for å dempe kraftfølelsene i rattet ødelagt kjørefølelsen. Styringen er ekstremt presis sammenliknet med vanlige biler, så du kan plassere bilen på millimeteren gjennom svingen. Og selv om servoen er elektrisk, mater rattet deg med info om veigrepet, og omtrent hvor mye av det du har igjen av det. Chassiset er mesterlig på vanlig Ford-vis, bare gang det med 10. Man kan si hva man vil om Ford, men få andre har lagt så mye energi på understell og kjøreegenskaper. Det finner du igjen om du bare kjører en vanlig Fiesta eller Mondeo. De ligger perfekt på veien og gir deg masse tilbakemeldinger og kjøreglede samtidig som de klarer å svelge unna ujevne og dårlige veier og gi bra komfort. Jeg kjenner det igjen i STen selv om den er beinhard i fjæringen og ikke krenger en millimeter i svinger på vanlig vei. For selv om bilen er stiv og veien er dårlig, går den ikke å smårister og småhopper, den går rolig og stabilt. Det er tegnet på et vellykket chassis-oppsett, og ikke mange klarer å få til akkurat den kombinasjonen av sportslighet med full tilbakemelding til sjåføren som igjen opplever stor kjøreglede, og komfort.
Minus-punkter finnes det selvfølgelig med denne bilen også. Komforten er tross alt dårligere enn i en vanlig Focus eller Golf. Dashbordet har et litt uryddig design og den lille infotainmentskjermen føles gammeldags (i sommer kommer Focus med et kraftig facelift med blant annet helt nytt og moderne infotainmentsystem). Men det er ikke poenget her. Dette er en hardcore kjøremaskin som få når opp til. Og det inkluderer nok nye Golf GTI som er snill pike i forhold til dette monsteret. Prøv en Focus ST, og du vil garantert begynne å spare!
Takk til Stamsaas Moss AS for lån av bilen. Den står/sto til salgs der.