Av David K Andersen

Kia presenterer flere nyheter på årets messe. Ingen verdenslansering av helt nye biler, men en god del ny teknikk. Hovedattraksjonen er imidlertid elektriske Soul i ferdig Europa-versjon. Den kommer til Norge til høsten, og ser ut til å bli en svært interessant utfordrer.

Kia har ikke bare skiftet ut bensinmotor med el-drift. Soul er på mange måter en helt ny bil i elektrisk versjon. Kia hevder å ha klasseledende energitetthet på battericellene, og det blir spennende å se om deres teknologi kan levere under norske forhold og hvor nære det blir mulig å komme den oppgitte rekkevidden som er hele 200 km. Ny teknologi for inneklima i bilen sies også å spare på batterikreftene. I tillegg er bilen senket og har fått lavere tyngdepunkt, og den blir stivere. Kanskje kan den bli en utfordrer også kjøremessig til for eksempel BMW i3? Motoren leverer 110 hk og 286 nm. Batteripakken er en 27 kwt lithium-ion polymer enhet, og ligger plassert under kupeen. 0-100 skal gå på under 12 sekunder og toppfarten er 146 km/t. Kias garanti på 7 år/150 00 km blir gjeldende også for el-bilen. Det kan bidra til å åpne døren for skeptikere kanskje?

Her er noen bilder av interiøret, tatt av Mette S. Sauge fra Kia Bil Norge, som er på messen. Merk nytt infotainmentsystem og nytt ratt med skikkelig kompakt og sporty design.

Kia viser også sin nye hybrid-teknologi i Geneve. Etterhvert vil vi finne den i flere Kia-modeller. CO2 utslipp reduseres med opp til 15% og kreftene øker med 15-20%. En lade-hybrid er vel det vi helst kunne tenkt oss, men om det har vi ikke hørt noe ennå. Optimum på bildet under kommer for øvrig til Norge nå i vår.

Sportsbilkonseptet GT4 Stinger med 310hk og bakhjulsdrift som vi har vist tidligere er også på plass. Her er det bare å be Kia-sjef Lee om å trykke på den grønne knappen merket «denne bygger vi»!

Forrige artikkelTest: Kia Cee’d 1,6 GDI – utfordrer på prøve
Neste artikkelGeneve-messen: Honda