Av Vegar Bjørge
At Audi skulle vise sin nye TT på Geneve-messen var ingen overraskelse og egentlig er det få ting som overrasker ved denne bilen. Audi bygger videre på sitt sportsbil-konsept for oss vanlig folk. Audi TT har blitt en folkevognsportsbil. Fra Audi lanserte TT i 1998 og frem til dagens 3. generasjon har det selvfølgelig skjedd en del, men det er mer en evolusjon fremfor revolusjon. Utvendig har man gjort TT enda mer smakfull og kanskje den nå omfavner et enda bredere publikum. Stor grill er på moten og det har selvfølgelig også TT, i tillegg til nye doble Matrix-LEDlys som forøvrig er ekstra utstyr. Bakenden har også fått nye lykter i LED-teknologi og selvfølgelig litt småjustering av designen, men bakenden er ikke veldig mye forandret. Det er fortsatt snakk om runde former på TT, men den nye har også fått en del skarpe linjer som kontrast til kurvene.
Lengden på nye TT er den samme som utgående modell dvs. 418 cm, men akselavstanden har økt med 3,7 cm til 250,5 cm. Dette vil komme kjøreegenskapene til gode og bilen blir enda mer stabil enn det forrige modell var. Bredden er 183 cm og høyden er 137 cm, altså ikke så forandret i forhold til utgående modell. Vekten er redusert med ca 50 kg, noe som gjør TT 2,0 TFSi 1230 kg tung.
Motorvalget er enkelt, en 2,0 TFSi 230 hk som skal gjøre 0-100 på 6,0 sek og toppfart begrenset til 250 km/t. Velger man dobbelclutch kasse og Quattro klarer man sprinten opp til 100 på 5,3 sek. Toppmodellen TTS er alternativet for de som synes vanlig TT ikke er nok. 310 hk er da til rådighet og 0-100 gjøres unna på 4,7 sek. Quattro-systemet er da standard. Man må velge S-tronic kasse om man skal sprinte raskest mulig til 100. Om man går for 6-trinns manuell går det noen få tideler ekstra tid. Og selvfølgelig får du bilen også med en diesel versjon. Dette alternativet er egentlig kun for de som ikke vil ha sportsbil men synes likevel TT er en flott bil. Min råd er at du heller kjøper en A5 Coupe eller en A4 om du ønsker diesel. Sportsbil med dieselmotor….. nei takk!
Audi slapp også TT Quattro Sport Concept på Geneve-messen. Den har 414 bhp og gjør 0-100 på 3,7 sek. Motoren er den gamle kjente 2,0 TFSi. Konseptet er tatt frem for racing og vi kan nok få se denne i GT3-klassen etterhvert. Spennende uansett og det gir kanskje rom for noen spesial versjoner av TT etterhvert?
I Geneve viser også Audi denne modellen som heter TT Quattro Sport Concept. Den har en toliters turbomotor på, hold deg fast, 420 hk! Da snakker vi ladetrykk! Tøff ikke sant?
Audi TT Quattro Coupe Concept |