Av Vegar Bjørge
Focus er en favoritt hos mange og nå er det på tide med en oppgradering. Der de fleste nøyer seg med nye led-lys og litt forandret styling, gjør Ford det grundig. De ble tatt litt på senga av nye Golf, som viste seg å være svært sportslig satt opp, og dette måtte Ford da gjøre noe med. Focus har lenge blitt sett på som kompaktbilen med kjøreegenskaper for den som liker å kjøre aktivt. Volkswagen har nøyd seg med å bygge inn mye opplevd kvalitet, og latt kjøreegenskapene mer vært mot det komfortable. Da Golf VII kom ble dette snudd på hodet. Den var lett, fikk et ganske raffinert understell, gode motorer og fortsatt høy kvalitetsfølelse. Ford har da valgt å gå over hele chassiet på den nye Focusen i tillegg til og gi den ny front, nytt interiør og litt forandringer bak. En vellykket Focus, som egentlig burde være innstegsmodell hos Aston Martin, ihvertfall om man ser til grillen.
Motoralternativene er spennende og her er det først og fremst nye 4-syl. 1,5 liters motorer som gjelder. Ford fortsetter med sin EcoBoost teknologi og 1,5 literen kommer med 2 effektuttak, 150 hk og 180 hk. Den som vil ha diesel, av en eller annen merkelig grunn, har også to 1,5 liters motorer å velge mellom, en på 95 hk og en på 120 hk. Dessverre er det nok sistnevnte som blir storselgeren her til lands. Om ikke disse alternativene passer deg, finnes fortsatt 3-syl. på 1,0 liter i bensin utførende og diesel utgaver av den kjente 2,0 liters fireren. Mange av motorene kan også leveres med 6-trinns automatkasse.
Ford har som sagt lagt ned mye tid i å gjøre bilen mer kjøreglad enn noen annen i dette segmentet. Derfor har det blitt satt på hardere foringer, nye og påkostede støtdempere i tillegg til en ny styreservo og et nytt program for antisladdsystemet. Rosinen i pølsa heter RS og kommer med en Mustang-motor på ca 330 hk. Vi håper vi snart får testet nye Focus, og jeg som trodde Mondeo var først ute. Den har vi ventet på i noen år alt!