Av Vegar Bjørge
Ny Audi tiltrekker seg alltid interesse og slik er det også nå foran bilutstillingen i Detroit denne uken. Det er ingen modell som blir satt i produksjon i følge Audi, men mange av detaljene på bilen vil vi se i kommende TT, A4 og Q7. Interiøret blir etter all sannsynlighet det samme som vi finner i neste generasjon TT, mens front og bakparti vil stå modell for kommende A4 og Q7. Selvfølgelig vil det bli forskjellig arrangement av LED-belysning men trekkene vil vi kjenne igjen. Det mest interessante er det vi finner under panseret. En ny hybridløsning, hvor en 2,0 liters turbomotor på 288 hk som sammen med el-motor skal gi motorene en samlet effekt på 408 hk og et dreiemoment på 650 nm. Denne kommer kanskje ikke med det første i TT, men i Q7 vil den være høyaktuell.
Uansett er det en ny TT som vil være førstemann ut, og i løpet av første del av året vet vi hvordan den vil se ut. Vi går ut i fra at litt omgjøring av Shooting Brake gir oss en ferdig TT. Bakenden kjenner vi igjen fra tidligere TT-modeller, og om det skal være en sportsmodell som i dag, får vi tro at bakruta blir mer skrå enn oppstilt, slik den er i dag. Rails hører heller ikke til på TT så de vil forsvinne, sammen med offroad-stylingen i nedkant på bilen. Fronten regner jeg med at er en TT-front med kanskje annen utforming på spoileren. Bilen vil selvfølgelig også være en god del lavere enn denne. Målene på konseptbilen er 420cm x 185cm x 141cm (LxBxH). Utvendige LED-lys er av individuelle typen slik man får det på nye A8. Det vil si at hver diode styres individuelt og gjør at motgående kjøretøy ikke skal bli blendet av lyset. Lyset er også hel automatisk og lyser etter behov.
Interiøret skal være minimalistisk på den nye TT, og det skal visstnok være samme som vi finner i konseptbilen. Digitale instrumenter foran føreren og startknappen plassert på rattnavet. Tøfft! Så er det ikke så mye mer enn luftventiler på sidene og slik skal det være. Det tilkommer en navigasjonsskjerm på dashbordet i mellom fører og passasjer.
Selv om bilen veier 1600 kg så skal den gjøre 0-100 på 4,6 sek og en toppfart på 250 km/t. Man skal kunne kjøre på el-motoren i inntil 50 km men da får det ikke fullt så kjapt til 100 km/t. Gjennmsnittforbruket skal være på lave 0,19 l/mil og CO2-utslipp 45 g/km.