Av Vegar Bjørge
Det er tid for en grundig oppdatering av Mercedes C-Klasse. Den har nå vært på markedet i sin nåværende form siden 2007 og for modellår 2014 er det en helt ny utgave som gjelder. Til sommeren kommer først sedan versjonen mens vi må vente enda
noen måneder på den populære stasjonsvognen. C-Klasse har blitt en firmabil favoritt her til lands og mye tyder også på at neste generasjon kommer til å falle i smak hos førere som kjører mye. Komforten i C-Klasse gjorde et kraftig hopp når den kom i 2007 noe neste generasjon også kommer til å gjøre. De med sportslige ønsker skal selvfølgelig også tilfredsstilles og med AMG-understell vil bilen være klart stivere og innby til sportslig kjøring. Dette kjenner vi igjen hos alle Mercedes sine modeller og mange velger AMG-utstyr til sin familiefrakter. Et paradoks i og med at bilen da blir mer ukomfortabel på våre dårlige veier.
På Mercedes språk er det nå modellserie W205 som blir satt i produksjon. Den har blitt lettere, fått nye motorer og flere tekniske oppgraderinger. Selv om vekten minker har C-Klasse blitt større. Nå måler den 468,6 cm fra støtfanger til støtfanger og det er 9,5 cm lengre enn utgående modell. Dette har først og fremst kommet baksete passasjerene til gode. Bredden har økt 4 cm og er nå 181 cm, noe som kanskje gjør at C-Klasse nå rommer en familie på 5. Ankepunktet til utgående modell er at den er smal i baksetet og det er trangt å sitte 3 i bredden. I fremsetet vil vi tro det fortsatt er en fryd å sitte med første klasses seter og logisk instrumentering pakket inn i et luksuriøst og moderne interiør.
Takket være slanking på opp mot 100 kg vil den nye modellen bruke 20 % mindre drivstoff enn dagens modell. Vektreduksjonen er gjort ved hjelp av utbredt bruk av aluminium, som nå står for 50 % av konstruksjoner og karosseri. En annen fordel med slankingen er at tyngdepunktet nå har blitt lavere, og dette vil igjen gi bedre kjøreegenskaper. Pass deg BMW 3-serie for kanskje vi her får en ny kjørefavoritt.
Nye regler gir nye motorer og Mercedes kommer med 3 motorer som møter utslippskravene i Euro 6 standarden. Dieselalternativet er en 2,2 liter på 170 HK og 400 NM i C220 BlueTec. Dieselen sprinter til 100 på 8,1 sekund, noe som må sies å være godkjent. Forbruket ligger på 0,4 l/mil og 103 g co2/km. Det kommer flere dieselalternativer samtidig som stasjonsvognen er klar. For den som vil ha bensinmotor er det C180 og C200 som gjelder. Dette er 1,6 liters motorer med 156 HK eller 184 HK. Dreiemomentet er ikke så dårlig, man har 250 NM eller 300 NM til rådighet alt etter hvilken modell man velger. C180 skal gå på halvliteren mens den større motoren må ha noen ekstra dråper, uten å påvirke reisebudsjettet i noe større grad. Dette er starten på motorutbudet som Mercedes kommer med, men det vil bli både sterkere å svakere alternativer fra de respektive motorfamiliene. I tillegg kommer det en 6-sylindret maskin på 333 HK. Dette vil være den sterkeste frem til en AMG-versjon dukker opp. Vi må nok vente et par år på den. Girkassene er en ny manuell 6-trinns versjon i tillegg til en bearbeidet 7 G-Tronic Plus automat. I tillegg vil man kunne få 4-Matic til utvalgte modeller. Premiere blir i Detroit rett over nyttår.