Av Vegar Bjørge
Ny Ford Mustang er klar og dette er 6. generasjonen av den legendariske amrikaneren. De senere årene har Mustang opplevd nesten like stor popularitet som urMustangen opplevde. Dette har gjort jobben med ny Mustang vanskelig, for Ford ønsker ikke å ødelegge populariteten som den løpende hesten nå har. Uansett så begynte den og bli gammel og det var på tide med fornying. Bilen har fått reelt forandret utseendet, ny teknikk som innebærer bla. individuell hjuloppheng bak og en 4-sylinderet motor. Det siste verre enn det første, men slik er det nå med de aller fleste bilfabrikanter. De må downsize for å overleve miljøkravene som stilles.
Mustang er første bil i en rekke biler som Ford bygger etter prinsippet One-Ford strategi som vil si at alle modeller skal se like ut i hele verden. Det er da lett å starte med et sportsbilsikon som bør se lik ut uansett hvor man kjøper den. Annerledes med lokaltilpassede Focuser, som det nå blir en slutt på. Om det da er vi som må ta til takke med Kina-tilpassede biler eller om det er kineserne som må godta europeiske utgaver får tiden vise. Mustang er uansett tilpasset amerikanerne, nå også med en snikmotor for oss europeere og da særlig de oljerike i nord.
Den lille motoren er på 2,3 liter og har 309 HK takket være Ecoboost-teknikk. Dreimomentet er utrolige 406 NM, noe som få andre kan måle seg mot. Dette vil ikke være innstegsmodellen, men det får den gamle 3,7 liters V6 være. Den har også rundt 300 HK, men dreiemomentet er «bare» 366 NM. Man skal også få Mustang med V8 og 5,0 liter. Dette er også en motor vi kjenner fra utgående modell. Mustang GT skal modellen hete, og den vil få 426 HK og 529 NM. Det er altså mulig fortsatt å kjøre V8, men jeg tror nok at 2,3 literen vil bli ganske så populær å selge minst like mye som storebror.
Vektbesparelse er viktig og nye Mustang har slanket seg 90 kg, noe som vil si at den veier inn på rundt 1600 kg og oppover som GT modell. Hjuloppheng bak, som er individuell for vært av hjulene, er uvanlig på Mustang, men det vil gi bedre kjøreegenskaper og et mer europeisk oppsett, fremfor det gamle amerikanske med stiv bakaksel. Foran blir det McPherson fjæring med nye doble kuleledd som gjør det mulig å montere større bremser.
Mustang er 50 år 17. april 2014 og da skal bilen premierevises. Amerikanerne får kjøpe bilen på høsten 2014, mens vi i Europa må vente en bit inn i 2015 med et kjøp. Mustangen ser ellers ganske bra ut, og har et typisk fastback utseendet med langt panser og skrånende hekk. Jeg synes den ligner litt på en Nissan GT-R.