Av David K Andersen
Ikke mange bilmerker har en like dedikert menighet som Alfa Romeo. Og ikke mange bilmerker får like mye omtale i forhold til hvor mange biler som lages. Varemerket assosieres med utsøkt design, kule kjøremaskiner, stolt historie, motorsport og fantastiske motorer. Mange fabrikanter kan bare drømme om slik popularitet, og det gjør de også. Ok, så skurrer det da det kommer til driftsikkerhet og annenhåndsverdi, spesielt i Norge, hvor uforholdsmessig mange får hodepine og halsbrann bare ved tanken på noe annet enn en Toyota i garasjen. Men likevel: Alfa har uvanlig gode forutsetninger for å gjøre suksess. Så hvorfor gjør de ikke det? For øyeblikket produseres riktignok den fantastiske nye sportsbilen 4C, men utenom det tilbyr ikke Alfa noe annet en Mito (Mini-konkurrent) og Giulietta (A3/1-serie konkurrent). Det går ikke akkurat voldsomt bra. Utviklingen av arvtakeren til 159, Giulia, har stoppet opp, det samme gjelder en kommende SUV, og såvidt jeg vet er det bare den kommende roadsteren som Alfa utvikler sammen med Mazda det blir gjort noe med. Hva skjer?
Hva skjer med Giulia? |
Selvfølgelig er det pengeproblemer. Det er ekstremt dyrt å utvikle en ny bil, i 2012 brukte BMW nesten 4 milliarder euro. Det er ikke billig å henge med i utviklingen. Problemet akkurat nå, er at Fiat, som eier Alfa, ikke går veldig bra. Å være størst i Sør-europa har ikke vært lett etter finanskrisen, og det ser ut til at det tar tid før markedet er igang igjen. Så er det slik at Fiat også eier 58% at Chrysler (Chrysler, Dodge, Jeep) som går så det suser og kan levere nødvendig cash til utvikling av nye modeller. Det er bare det at resten av Chrysler eies av pensjonsfondet til en stor arbeidstakerorganisasjon. Og de er ikke videre interessert i å støtte opp om en fornyelse av Alfa Romeo.
Sergio Marchionne: Gjorde mirakler med Chrysler, nå trengs de hos Alfa. |
Fiatsjefen Sergio Marchionne jobber på spreng for å få til en deal med fagforeningen som frigjør midler, men samtalene har visstnok nylig brutt sammen. Alternativet er å prøve å kjøpe ut resten av aksjene, men for å få til det, må Marchionne ordne et lån på omlag 2,5 milliarder euro.
Kan Detroit redde Alfa? |
Planen er å lage en premium-gruppe av Alfa Romeo, Jeep og Maserati. Det er spennende og kan gi oss mange fine biler, så vi får ønske lykke til. I mellomtiden kan vi drømme om fantastiske Alfa 4C, eller rett og slett støtte opp ved å kjøpe en Giulietta kanskje? Den er for øvrig, av et ledende europeisk bilblad, ratet som den fjerde beste bilen i kompaktpremiumklassen, foran nye Mercedes A-klasse. En av få gledelige nyheter for Alfagjengen.