Av Vegar Bjørge
Opel har ikke hatt den suksessen de hadde ønsket med sin mellomklasse bil. Den har blitt bedre enn det Vectra var, mer premiumsfølelse og helt klart mer moderne i form og interiør. Likevel har det ikke blitt noen populær bil. Nå kommer det en oppgradering av modellen og Opel håper det nå skal bli litt mer fart på salget. Fronten har fått mer krom, dypere og større grill og nye lykter. Bakenden har også fått oppgraderte lys og baklukeåpning. Det skal nå være lettere å skille combicoupeen fra sedanen. Innvendig har man gått bort fra knapphysteriet og gjort om midtkonsollen til det bedre. Infotaimentsystemet har også fått en oppgradering og Opel har laget en trykkfølsom plate rett bak girstanga. Denne platen fungerer omtrent som museplaten på en bærbar datamaskin. Her kan føreren styre infotaimentsystemet uten å miste for mye fokus på veien. Instrumenteringen foran føreren har også blitt nye, og her kan en skjerm mellom tripptelleren og bensinmåleren vise det viktigste føreren trenger å vite.
Med den nye Opel Insignia kommer det også en del nye tekniske løsninger. Blant annet skal bilen ha fått et understell som gir mer komfort uten å gå på bekostning av sportslighet. Under panseret kommer det en ny 1,6 liters turbomotor som yter 170 hk i tillegg til en 2,0 liters turbo med 250 hk. I sistnevnte motor har man hele 400 nm til rådighet og man trenger ikke lenger kjøpe diesel for å få et høyt dreiemoment. Denne motoren kan kan også leveres sammen med 4 hjulsdrift. Før har Opel også levert 2,0 liters dieselmotor. Denne har nå fått en versjon med 140 hk, og den skal kun dra 0,37 l/mil. Man kan også få samme motor med dobbelturbo og 195 hk. Oppdateringen er etterlengtet og jeg gleder meg til å lese de første testene. Jeg vil nok også prøve bilen selv. Følg med på bloggen så kommer det en test om ikke så altfor lenge. Bilen debuterer på Frankfurt-salongen i september.