Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Citroen DS 3 Cabrio

Prøvekjøring: Citroen DS 3 Cabrio

Av Vegar Bjørge

Vi bilintereserte er en rar rase. Vi har våre sterke meninger om alt, og alle har sine favoritter. BMW-ligaen vil ikke høre om annet enn bayerske superbiler, mens det i Audi leieren skrytes av teknikk utenom det jordiske og Mercedes nomadene visker om sin stjerne. Noen mener at premiumbil må ha drift bak, og dermed er Audi utelukket fra den fine fiffen. Andre mener teknikk bør være i høysetet i premiumsracet og da utelukkes alle med unntak av de 3 tyske merkene… De fleste er ihvertfall enige om at deres eget merke setter standarden… Det interessante er når standarden blir forbigått. Citroen ønsker å komme inn i premiumsligaen og derfor har de gitt oss DS-serien. Den teller foreløpig 3 biler, DS3, DS4 og DS5 hvor førstnevnte er eneste av disse som topper sin klasse. For meg er DS3 favoritten i småbilsklassen og den går Polo, Fiesta, 208 og Clio en høy rang. Jeg har testet DS3 tidligere og kommer til å gjøre det igjen. Faktisk kunne jeg daglig kjørt DS3, om det ikke hadde vært for at den er litt liten og det blir knapp plass til kjerring og unger. Ihvertfall når man har 3. Unger altså.

Citroen har satt en standard i småbilklassen og det er få om noen som kommer opp til denne. Mini er det nærmeste og disse bilene er i grunnen ganske like. Forskjellen er at der Mini nå har utviklet seg gjennom 10 år til og bli en hel modellserie, er fortsatt DS3 i startgropa og har kun blitt levert som 3-dørs kombi. Inntil nå. Cabrio versjonen står for døren og sommervarmen kan nok lokke flere kjøpere inn dørene hos Citroen-forhandleren. Jeg skal sjekke ut hva de får, og om det lønner seg og kjøpe bil uten tak eller om de pengene heller kan brukes på en sydentur.

Cabriolet løsningen til Citroen er en såkalt cabriocoach løsning. Man fjerner kun taket, og får ikke samme åpne løsning som i en tradisjonell cabriolet. Fordelen er at man beholder stivheten i karosseriet og slipper mye av vektøkningen en åpen bil må ha. Takløsningen fra Webasto gir en tilleggsvekt på 25 kg og det kan man leve med. En annen fordel er at man beholder designet. Cabrioleter har en tendens å være klumpete og rare, særlig bak.

Med DS3 Cabrio får modellen nye baklykter. 3D Led lamper sitter nå i hvert sitt hjørne bak på bilen. Midtdelen av lampa har fått en rektangulær opal guide med 31 LED-dioder. Rundt dette sitter det speil og semireflekterende glass som gjengir bildet av lysguiden i det uendelige. Om du tror dette holder tar du feil, for i overkant sitter det 15 dioder til som forsterker 3D virkningen. Bagasjeromsåpningen er også ny og her går lokket opp langs karosserisiden. Åpningen er liten og det er ikke mulig å få inn større gjenstander. Takket være Cabriocoach løsningen slipper taket og ta noe av bagasjeplassen, så man har klart å opprettholde størrelsen på den. Mye svelger den uansett ikke, men 295 liter holder til en helgepakning.

Innvendig har det også kommet nyheter i tillegg til det store stofftaket. Her er det enklest å legge merke til ny hvit LED-belysning som gir en følelse av at dette er en større bil en det egentlig er. Setene er av høy kvalitet og det er lett å finne seg til rette bak rattet også for de som er litt lengre enn meg. Brytere og instrumenter er der du forventer at de skal være og det trengs ikke all verden av tid før man er kjent inne i DS3. Finishen og kvaliteten på matrialene er noe blandet. Det oser plastikk av dashbordet, mens setene i skinn kunne sittet i hvilken premiumsbil som helst. Girpendlene bak rattet er av ymse kvalitet, noe også hakene til å løfte sete for å slippe inn passasjerere til baksetene. Stoffmatter hever inntrykket og alt i alt er DS3 en småbil det dufter litt kvalitet av.

DS3 Cabrio kan fås med 3 bensinmotorer og en dieselmotor. Diesel i cabriolet er ingen ønskeløsning, og selvfølgelig var det en slik jeg skulle kjøre. I tillegg er dieselutgaven koblet til Citroen sin EMG-kasse. Dette er en elektronisk styrt manuell girkasse som jeg har kjørt en del ganger. Ikke den mest vellykkete lønsingen, og da jeg testet den i en DS5, syntes jeg at girkassa var det største minuset med bilen. Her skal jeg altså teste en bil uten tak, med diesel motor jeg ikke synes er særlig bra i denne type bil og en girkasse jeg egentlig  ikke synes noe om. En katastrofe og stakkars Citroen som får dette på trykk. Dette er den mest elendige DS3 man kan kjøpe. Styr unna!

Dette var da veldig dårlig omtale, ja det var kanskje det. Jeg mener det likevel. Det er den dårligste DS3 man kan få. Men for en dårlig bil! Jeg fikk prøve den en god del kilometer, og jeg var ute å cruiset med taket nede helt til kl 2330 fredag kveld. Fulle baksetet med skrikende unger som var i fyr og flamme, og jeg hadde et smil rundt munnen selv også. Det tar sin tid å komme opp i god fart med en slik motor, 90 hk er ikke all verden, og når girkassa ikke er særlig rask, blir det nesten en kaffepause før man når ønsket hastighet. Når man først er der trenger man ikke bruke bremsen. Denne bilen går like fort i svinger som rett frem, og her har ikke motoren så mye og si. Draget i den lille rakkeren er faktisk brukbart, og når man har kjørt litt med girkassa går den også an å bruke aktivt. Etterhvert var det en fryd å kjøre bilen. Jeg ville nesten ikke levere den dagen etter. Barna var enda mer i ekstase og der det før har vært mas om bilsyke, vil de nå at gassen var i bunn når svingene nærmet seg. Jeg var ikke så vond å be, men den beste turen var likevel når barna var sluppet av og jeg fikk kjøre i mitt eget tempo. Den fungerer nemlig utrolig godt på krokete veier, og selv om ujevnheter merkes, er den ganske så komfortabel i tillegg til sporty. Den duger på landevei også, og det er her Citroen designerne har tenkt at denne lille rakkeren må få taket kappet av. Det er kanskje derfor Citroen sine selgere kommer til å selge noen av denne, men jeg tror likevel jeg hadde gått for en DS3 VTi 120. Det må nok bli med manuell girkasse, selv om jeg er positiv til EMG-kassen, og jeg skal ha den  med tak. Drømmebil i småbilklassen! Pris 229 900 kroner, 30 000 kroner ekstra uten tak. Like moro som en Porsche 911! Nesten…..

Min konklusjon er at Citroen DS3 er fortsatt den beste småbilen om du er glad i å kjøre bil. Dette er også tilfelle om du er ute etter en cabriolet. DS3 leverer på kjøreegenskaper og kvalitet. I tillegg er den riktig priset og har et bra design. Minuset må være blandet kvalitetsfølelse innvendig i tillegg til dårlig bagasjeåpning for cabrioleten. Det er mer å ønske hva gjelder fjernlys. De var ikke all verden. Den leveres også kun med 3 dører og er ingen stor småbil. Det er en del store stolper rundt vinduene på bilen som gjør at man mister litt av utsynet. Mye kan gjemme seg bak disse, men det merker man lite av ved aktiv kjøring på landeveien. Plussen er likevel så sterke at de teller mye. Citroen vil heller ikke henvende seg til publikum som skal ha en stor småbil. De vil ha kjøpere som ønsker et designikon som oppfører seg eksemplarisk selv når den er rampete. Så om du ikke har kjørt Citroen DS3 enda, så er det på høy tid. Ta bare kontakt med banken på forhånd…….