Av Vegar Bjørge
Volkswagen vil bli verdens største bilprodusent og må da ha biler i alle segmenter, også i segmenter hvor foreløpig kun premium merkene har vært presentert. Store SUVer med plass til flere enn 5 persjoner, er det bare Volvo, Audi og Mercedes som har hatt. Ja det finnes også andre 7-seter SUVer, men de er ikke sååååå store. Audi Q7 er den største av de alle, og Detroit-pressenterte VW CrossBlue, har ikke tenkt å rive Audi ned fra tronen. Der Q7 måler over 5 meter, vil CrossBlue gå rett under. Likevel blir den stor, og som alle andre biler fra VW vil også denne modellen få MQB-plattformen. Det er en plattform som er fleksibel både i lengde og bredde. Den er byggd i lettmettaller og gir en ganske stor vektreduksjon. Plattformen vil kunne brukes i de aller fleste biler som kommer fra konsernet, og dette vil også i teorien si at de kan bygge alle biler på en fabrikk, om de skulle ønske dette.
Det som derimot er mest interessant er drivlinjen som består av en 4-sylindret dieselmotor på 190 hk i tillegg til 2 el-motor, en foran på 55 hk og en bak som har 115 hk som kobles sammen via en 6-trinns DSG-kasse. Systemeffekten er på gode 306 hk og selv om dette ikke er ment som noen sportsbil, vil familien kunne kruse opp til 100 km/t på 7,5 sek og toppfarten nås ved 204 km/t. Elektrisk drift kan benyttes i 3,3 mil og opp til 120 km/t. Forbruket er lave 0,21 l/mil ved hybriddrift og 0,49 l/mil ved dieseldrift. Om den blir virkelighet, får vi se den på markedet i 2014, mest tenkt for amrikanerne, men kan bli populær også her hos oss. En Volvo XC90-killer!
MQB-plattformen |