Hjem Nyheter Nyhet: Chevrolet Corvette C7

Nyhet: Chevrolet Corvette C7

Av Vegar Bjørge

En ny generasjon Corvette, den 7. i rekken, er en begivenhet ikke bare for amrikanere. Etter heller labre tiår rundt 70-, 80- og 90-tallet, har Corvette kommet seg og blitt en av de råeste sportsbilene man kan kjøpe. I tillegg koster den ikke skjorta. C5 var en forbedring som de færreste trodde på, og når C6 kom var det fullkomment. Bedre og tøffere rånebil skulle man lete lenge etter. Populariteten økte og flere og flere regnet Corvette som en renodla sportsbil og racerbil ala Porsche 911 og GT-modellene. Corvette raste fra seg både i amrikansk og internasjonal motorsport, og flere klasseseiere i store løp som Le Mans 24 timer ga respekt. General Motors hadde klart og rettet opp den skakkjørte modellen med så stolte aner fra 50- og 60-tallet. Vil den nye kunne fortsette suksessen?

Formspråket har blitt klart vassere, selv om vi kjenner igjen linjene fra generasjon 6. Alt er strammere og rettere noe som også gjelder bakruta. I stedet for en stor buet rute er det nå en mer vanlig glassflate på bakparten av Corvetten. Den har også mistet sine doble runde baklykter og får nå lykter mer lik Camaro. Om dette er en fordel vet ikke jeg, men det er tydelig at General Motors ønsker å nå kundegrupper lenger vekk enn i sitt hjemland. Corvette er viktig for amrikanerne og derfor er det ikke tydelig downsizing hva gjelder motor. Under det lange panseret finner man selvfølgelig en V8, noe annet ville være utenkelig, og så viktig er ikke markedet ute så de går vekk fra prinsippet om at ingenting er som kubikk. Den nye 6,2 liters motoren har fått sylinderavstegning, direkte insprøytning av bensin og varierende ventiltider. Dette er helt nytt for Corvette, men vil gi gjøre den mer drivstoffgjerrig. Dette resulterer i 450 hk eller mer og de 4 eksospottene i enden gir den riktige V8-lyden. Eller du kan faktisk velge mellom 7 forskjellige låter der bak, fra det helt lydløse til racingens vrååååål. Girkassene til Corvette blir en nyutviklet 8-trinns automat eller en 7-trinns manuell. Denne vil bruke bare 4 gater ved girskifter i motsetning til Porsche som har 5 girgater i sin 7-trinss kasse.

Intriøret er også fornyet. Tre-eika ratt med en LCD-skjerm bak som viser turteller, speedometer og det man forventer seg i en fullblods racerbil. Den er delt opp i 3 deler hvor den ene brukes til det mer motorsports relaterte, som G-krefter, rundetider, baneposisjon og styrevinkel for å nevne noe. Mittkonsolen er vinklet mot føreren og inneholder en LCD-skjerm til hvor navigasjon, radio, musikk og annen underholdning vises. Dette er moderne og europeisk og de sportslige stolene i skinn skal helt sikkert holde baken din i fast grep om hastigheten skulle bli for stor. Regn også med en gatemodell med racingstoler og 6-punkts belte.

Selv om det er brukt mye karbonfiber og det teknologisk høye nivået vil prisen bli lave 55 000 amrikanske dollar. Noe særlig under millionen vil den nok likevel ikke koste i Norge. Bilen blir å finne på Detroit-salongen rett over nyttår og da får vi mer fakta og kanskje vi også får vite litt om hybridversjonen. Det ryktes nemlig at det kommer en utgave med elmotor som skal drive framhjulene ved behov. Kanskje det blir neste ZR-1?