Av David K Andersen
Tesla Model S
Denne uken skal vi se på en veldig spennende bil vi ikke har snakket om tidligere. For å være ærlig, interesserer ikke el-biler meg så veldig, og kanskje er det derfor. Men nå skjer det ting som kan snu opp ned på alt vi vet om el-biler. Du har kanskje hørt om den amerikanske elbilprodusenten Tesla? De selger en sportsbil som heter Roadster og minner om Lotus Elise. Faktisk har Tesla egen forhandler her i Oslo, som ligger rett ned i veien fra kontoret mitt, og det er ikke uvanlig å se Tesla på veiene i hovedstaden. Uten avgifter får man faktisk en sportsbil relativt rimelig. Men det er ikke Roadsteren vi skal snakke om nå. Det er Model S. En firedørs sports-sedan på BMW 5-serie størrelse. Da tenker du kanskje at den bilen sikkert kommer til å gå veldig langt på en lading når de bitte små el-bilene som selges i dag bare går 10-12 mil på en god dag. Det som er spesielt med Tesla Model S, er at den visstnok skal gå opp til 48,5 mil på en lading. Ja særlig tenkte jeg, det er bare ikke mulig. Det var det nok fler som tenkte, så det amerikanske bilbladet Motor Trend, tok test-eksemplaret sitt på en langtur for å sjekke. Det var da sjokket kom, både for dem og meg. De kjørte nesten 40 mil fra Los Angeles til Las Vegas. De kom frem uten problemer og hadde plenty med strøm igjen. Det er faktisk helt utrolig, og endrer alt vi tidligere har tenkt om el-biler. Med en slik rekkevidde, kan bilen brukes til alt. Ikke bare til og fra jobb. Men det er mer. Dette er nemlig så langt unna en Think og hard 70-tallsplast i dashbordet man kommer. Her er det 100% premium, og den skal ikke stå tilbake for de tyske konkurrentene. Kanskje er den hakket vassere. Sjekk interiøret på bildet under, med en 17 toms touch-skjerm og nesten ingen knapper, setter den en ny standard jeg tror vi kommer til å finne hos fler og fler i tiden fremover. Dessuten har bilen intet mindre enn 360hk og gjør null til hundre på under 6 sekunder. Så til sjokk nr 2. Med null utslipp, blir det ingen avgifter i Norge og prisen antas å ligge på under 500 000 kroner! Som en siste dash på toppen av kaka, ser jo bilen helt fantastisk bra ut:
![]() |
Fra denne vinkelen er det bortimot den fineste sedanen jeg har sett. |
Mercedes-Benz SLS AMG Black Series
Vegar skrev om denne bilen forrige lørdag, men siden det er en av mine favoritter, viser jeg litt fler og større bilder av den!
![]() |
Karbon-keramiske bremser. Jo varmere de blir, jo bedre fungerer de. |
![]() |
Relativt forseggjort ser det ut til… |
Lamborghini Aventador LP700-4 Roadster
Aventador er dagens Countach hvis noen skulle være usikre. Det startet med Miura, så kom Countach, deretter Diablo, Murcialago, og nå Aventador. Bilen er kjent fra før, men denne uken kom Roadsterversjonen. Det meste er likt, bortsett fra at taket, som består av to karbonplater, og kan løftes av og legges i bagasjerommet. Det er ikke bare Mercedes som er seriøse når de bygger superbiler. Da Lamborghini ikke fant noen som lagde karbondeler bra nok, startet de like greit egen produksjon. Karbonen de nå lager er sterkere enn titan, men har mye lavere tetthet. Hele taket på denne bilen veier 6kg! Ellers alt som venlig, altså 700hk fra en 6,5-liters V12 uten overlading. Og firehjulstrekk.
Volkswagen Amarok Automat
Ingen ny bil, men når Amarok nå kommer med automat, er det en liten detalj som er genial. En sånn detalj som ingen har tenkt på før, men som alle lurer på hvorfor ingen tenkte på tidligere. Pickuper som dette, skiller seg ut fra andre biler, også SUVer, på en helt spesiell måte. Det er skikkelige terrengbiler, og de kan dra ekstremt tung henger. Det gjør at de har lavserie. Altså en egen girspak hvor man kan gire ned hele girkassen. Helt nødvendig i terreng eller hvis man skal rygge en henger på 3,5 tonn opp en bratt bakke. Samtidig har vi i noen år nå hatt automatkasser med 7 eller 8 trinn i personbiler. Nettopp en slik 8-trinns automat sitter i nye Amarok. Det som er genialt med denne bilen, er at i og med at kassa har hele 8 trinn, har de hatt muligheten til å gire om slik at første gir er ekstremt lavt mens åttendegiret er høyt. Og vips, så er lavseriekasse unødvendig. Lettere og billigere. Lurt.