Av David K Andersen
Alfa Romeo 4C
Hvis Italienerne gjør ting riktig med denne bilen, kommer den til å bli en vannvittig suksess. Hør bare på dette: Kompakt, vekt under 1000kg, 1750 kubikks turbofirer med 300hk, twinclutchkasse og bakhjulsdrift. Det er etter min mening oppskriften på en ultimat sportsbil og pris-settes den fornuftig, er jeg helt sikker på at dette kan bli en legende. Nå gjelder det bare at Alfa ikke roter til chassiset slik de gjorde på superbilen 8C. Bilen vises i Geneve til våren.
Subaru Forester
De japanske boxer-spesialistene har god tradisjon på SUV-fronten. Firehjulstrekk, boxermotor og topp kvalitet er hva Subaru har slått seg opp på. De har levert firehjulstrekk i alt fra bybiler til familiebiler i 40 år. Når SUV-trenden startet på midten av 90-tallet ville de ikke helt være med, så istedet hevet de Legacyen, monterte røffere støtfangere, og kalte den Outback. Volvo gjorde det samme med V70n, sin og begge ble en stor suksess og dannet en egen klasse. Likevel kunne ikke Subaru stå stille å se på at Toyota Rav4 og Honda CRV stakk av med deres gamle kunder, så i 1997 kom også Subaru med en egen SUV, Forester. Den bilen er faktisk en av mine favoritter på SUVfronten. For det første var den lavere bygget enn RAV4 og CRV, dog uten å miste bakkeklaring. Det ga suverene kjøreegenskaper. For det andre hadde den ekte permanent firehjulstrekk, og det ga den ennå mer suverene kjøreegenskaper. Vi snakker ringer rundt konkurrentene på alt fra asfalt til gjørme og snø. Når japanerne i tillegg puttet motoren fra Impreza Turbo under panseret, fikk man rett og slett en GTI-SUV. Denne bilen ble en suksess, ikke minst i Norge. Det eneste som telte mot den hos kjøperne, var utseendet, som var en blanding av vanlig bil og SUV. Dette fikset Subaru på når en helt ny modell kom i 2009. Den så ut som en hvilken som helst annen SUV. Dessverre var den også like høy som andre SUVer og mistet dermed noe av overtaket den gamle modellen hadde hatt over konkurrentene. Salget ble middelmådig, og antakelig er det derfor en ny modell kommer allerede nå. Den nye bilen, som blir presentert på Los Angeles-messen senere i november, ligner veldig på den gamle. Likevel er den helt ny, litt lenger og med slakkere vinkel på bakruta. Det beste med den nye bilen er at WRX-motoren dukker opp igjen, håper den blir tatt inn til Norge. Med 250hk og forhåpentligvis gamle takter hva gjelder kjøreegenskaper, burde Forester igjen kunne bli en suksess.
Renault Zoe
Franskmennene har en lang tradisjon på elektriske biler, blant annet ble det for en del år siden solgt noen Kangoo el-biler her i Norge. Nå kommer de med el-bilen Zoe, en vanlig liten elektrisk bybil. Den ser i og for seg fin ut, men har ingen spesielle nyvinninger som vil gjøre den særlig bedre enn andre alternativer. Unntatt en ting, og det er ganske lurt. Hos Renault, kjøper du nemlig ikke batteriet i bilen. Det leier du av Renault for rundt 600 kroner i måneden, hvilket medfører at du vil slippe den store kostnaden som kommer den dagen batteriet skal byttes. I tillegg vil bilen bli mye billigere å kjøpe (ca 120 000 kroner i Europa) og annenhåndsverdien vil selvfølgelig også være veldig god i og med at neste kjøper også vil slippe å tenke på batterilevetiden. Dette synes jeg var en god ide Renault, ta den med til Norge og selg den for 140 000, så tenker jeg vi kommer til å se mange av disse ute på veiene.
Aston Martin Cygnet V12
Jeg vet ikke om det finnes noen Cygnet i Norge, men i andre land i Europa, selges faktisk denne bybilen i dag. Dog ikke i det hele tatt med V12-motor. Dette er egentlig en Toyota IQ i forkledning. Antakelig verdens med eksklusive bybil, men likefullt bare motorisert av en 1,4 liters bensin-motor med knapt 100 hk. Nå i høst har imidlertid ingeniørene på Aston gjort forundersøkelser og kommet til at de kan få inn V12-eren sin uten altfor store modifikasjoner. Vi snakker med andre ord om en bil som er betydelig mindre enn en Polo eller bare litt lenger enn en Smart, med V12er på 510hk under panseret. Ren galskap, men vær så snill og gjennomfør det Aston!