Av David K Andersen
En Brasil-spesial denne uken. Sør-Amerika er et veldig spesielt marked med egne fabrikker og egne modeller, men fra de samme bilmerkene som vi kjenner her. Denne uken har det ikke blitt presentert noen nye biler for oss, og årsaken til det er Sau Paulo Motor Show, som pågår i Brasil. Dermed tenkte jeg vi kunne kikke litt på hva som har kommet frem der de siste dagene.
Først er det Volkswagen Kombi. Dette er rett og slett den gode (eller kanskje ikke), gamle Transporteren med motoren i baken og det hele. Denne er fortsatt i full produksjon i hos VW i Brasil, men nå har de annonsert at modellen skal legges ned. Det meste er ganske uforandret sammenliknet med den modellen som kom i 1950 (!), men bokseren her erstattet med en 1,4 liters rekkefirer som går på bensin eller etanol. Den har 80 hk og er koblet til en firetrinn manuell kasse.
Chevrolet er et annet merke som er godt representert i Sør-Amerika. De presenterte sin nye modell Onix. En småbil som ser ganske anonym og intetsigende ut og som kommer med 1,0 eller 1,4-liters motorer. En ting som er verdt å merke seg med denne og for øvrig de fleste andre spesialmodeller som kun selges i Brasil, er at de har mye grovere og tøffere deler i hjulopphenget, samt høyere bakkeklaring for å takle dårlige veier. Kanskje ikke så dumt for oss som bor på landet og må skifte bærekuler hele tiden på grunn av dårlige grusveier?
Volkwagen bekreftet på en pressekonferanse i forbindelse med bilmessen at Phaeton kommer i helt ny utgave om ikke så lenge. Den vil bli basert på en ny storbil-platform som også skal brukes i fremtidige Bentleyer og neste generasjon Porsche Panamera. Dermed burde bilen i seg selv bli meget kompetent. Det er imidlertid overraskende at VW velger å bruke penger på å utvikle en ny Phaeton. Den nåværende modellen, som begynner å bli gammel, er en kjempebil på alle måter, men salgsmessig har den vært en flopp. Det viser seg at svært få vil betale Mercedes S-klasse-summer for en bil med VW merke i grillen som ser ut som en forvokst Passat. Vi håper derfor at neste generasjon i det minste forsøker å se litt annerledes ut!
Denne bilen får snart en etterfølger |
Fiat, som for øvrig er veldig store i Brasil, kom for et par år siden med en to-sylindret turbo-bensinmotor som vi blant annet finner i Fiat 500 her i Norge. Nå hopper VW på samme ide og presenterer snart en liten twin i sin Up-modell. Jeg kjenner ikke til noen spesifikasjoner for den motoren og om den kommer hit, men VW lager for øyeblikket noen av de aller beste bensin-motorene i verden, så det burde bli en artig liten rakker. Den kommer til å kunne tilpasses alle modellene som bygger på VWs småbilplatform.
Up med to dører og to sylindre. For øvrig en ganske tøff bil! |
Hyundai satser tungt i Sør-Amerika for tiden og denne uken kom de med sin nye HB20-serie. Dette er småbiler i Polo-størrelse. Den kan fås i mange ulike versjoner. Blant annet denne HB20X, som er ekstra høy for å klare dårlige veier og lett terreng. 1,6-liters bensin/etanol motor.
VW Kombi er kanskje den eldste bilen i produksjon i dag, men det er ikke bare tyskerne som holder liv i gamle modeller i andre verdensdeler. Alle vestlige bilprodusenter som lager biler på andre kontinenter benytter seg av denne taktikken. Det man gjør, er rett og slett at når en bil er utdatert og blir avløst av en ny her i Europa eller i USA, så demonteres alle roboter, presser, former og maskiner, og sendes til feks Brasil, hvor de monteres opp i en ny fabrikk og man fortsetter produksjonen av den gamle modellen og introduserer den som en ny på det aktuelle markedet. Nå er det Renault som har fått på plass pressene til den to generasjoner gamle Clioen i Brasil. En ny front, og vips er man igang.
Toyota vil såklart være med på moroa og har en helt ny fabrikk klar. Den skal produsere den nye småbilen Etios, som etterhvert vil bli produsert og solgt i flere utviklingsland. Det kan kanskje synes rart at så mange bilmerker vil ha fabrikker overalt, men når man hører at den nye fabrikken i Brasil skal produsere 70 000 biler det første året, skjønner man at markedet er stort. Bilen i seg selv ser imidlertid temmelig trist ut!
Det er flere japser på gang. Honda har hevet og røffet opp Fit, som selges i USA og har aner i Jazz. Den kommer straks ut på markedet i Brasil og selv om det er en enkel modell, ser den iallfall ganske mye freshere ut en Toyotaen over.
Vi er ikke ferdige med folkevogn ennå. De kom faktisk med en nyhet som vi antakelig får se her i Norge om ikke så lenge. Det er en mini-SUV (tenk Nissan Juke), og burde ha gode muligheter her i landet hvor kjøperne går bort fra de tradisjonelle småbilene og heller kjøper små-SUVer. Den har en 1-liters turbo bensinmmotor på 110hk. En fin bil ser det ut til, som i motsetning til konkurrentene, ser litt mer ut som en voksen SUV. Navnet er Taigun.
Pickup er selvfølgelig en stor hit i Sør-Amerika og VW har en egen fabrikk i Argentina som lager Amarok. Nå kommer den i en spesialutgave med en del ekstra dippe-dutter og dingle-dangser. Litt ala Ford Ranger Wildtrak som ble solgt her. Er den tøff eller blir det for mye av det gode?
Vi kan ikke snakke om Brasil uten å snakke om Fiat Uno. En av mine personlige favoritter som mange vet. Den er fortsatt i full produksjon i Brasil hvor den heter Mille. Har du sett på maken til fin bil? Her snakker vi maskin!
Husk Oslo Motor Show på Lillestrøm i helgen!