Av Vegar Bjørge
Foto: DTM.com |
Det var med stor spenning BMW igjen kom tilbake til DTM. Etter 20 år uten deltagelse i Tysklands standardbil mesterskap ville de igjen satse, og BMW satser kun om de har mulighet til å vinne. Starten av sesongen var bra, og det tok ikke mange løpene før de fikk en seier. Rettere sagt tok de seier i sitt andre løp, og neste seier kom i sesongens 6. løp. Dermed hadde de vunnet 1 / 3 av løpene de hadde deltatt i, og avslutningen av sesongen skulle bli enda bedre. 4 av de 5 siste løpene er vunnet av en BMW og når Spengler tok 3 av de seierne, er det ikke rart at han til slutt står som mester. Foran dagens løp var det uansett ingen tvil om at han måtte bli bedre enn Paffett og gjerne ha noen biler i mellom seg og engelskmannen for å være sikker. Om han ikke vant løpet da.
Kvalifiseringen ga han en 3. startposisjon mens rett foran sto Paffett. Fordel Paffett. Starten gikk og fra pole tok Farfus ledelsen og som vi nå vet kjører han BMW. Fordel Spengler. Spengler tok Paffett i starten og fikk en 2. plass ut fra de første svingene, mens Paffett tapte også en plass til Hand. Fordel Spengler. Paffett taper 3 sekunder på de første rundene, selv om han fort kommer seg opp på 3. plass. Spengler kjører lett forbi Farfus i tet og får det som han vil. Farfus kan nå være bremsekloss for han om det trengs. Fordel Spengler. Paffett kjører fort og er raskest på banen, men hva hjelper det når tetbilene er innenfor samme tidels sekund. Han klarer ikke å ta noe særlig innpå og når han går til pitstopp etter 11 runder som 3. mann, har teamet en nærvepirende jobb foran seg. De kan ikke tape noe på dekkskifte.
Spengler er i den posisjonen at han kan velge sin pitstopp-strategi ut fra det Paffett gjør. Fordel Spengler. Han kommer inn runden etter Paffett og de bruker omtrent samme tid på stoppet sitt. Paffett kommer ut foran Farfus, men ligger fortsatt bak Spengler. Likevel er det nå blitt bedre for Paffett og han kjører noen tideler fortere enn Spengler. Fordel Paffett. Spengler klarer likevel å holde omtrent samme fart og når de går inn for sitt siste dekkbytte, Paffett en runde før Spengler, er forskjellen dem i mellom den samme. Så begynner Paffett og ta innpå. Han kjører halv sekundet raskere på noen runder og 4 sekunders forsprang har blitt under 1 sekund. Men han klarer det ikke. Spengler virker veldig kontrolert og ønsker nok ikke å ta noen store sjanser ved å kjøre over evne. De er så jevnraske på slutten av løpet, så avstand blir omtrent den samme ved målgang. Spengler vinner DTM-mesterskapet 2012, og Paffett tar 2. plassen. Det er nok å regne som et stort nederlag etter den gode sesonginnledningen hans.
Resultater Hockenheim:
1. B Spengler
2. G Paffett + 2,214
3. A Farfus + 11,954
4. J Green + 23,479
5. D Werner + 25,384
6. E Mortara + 41,701
7. A Prilaux + 42,265
8. J Hand + 42,843
9. R Schumacher + 43,878
10. C Vietoris + 45,138
Selv om det meste handlet om Spengler og Paffett, skjedde det litt ellers i feltet også. Scheider måtte starte helt bakerst etter at en kontroll viste at bilen hans var 500 gram for lett under kvalifisering. Hans tider ble derfor strøket og fra bakerste posisjon kjørte han seg noe opp i starten. Schumacher startet også langt bak, men hadde en imponerende fart og havnet til slutt på poengplass. Mortara ble beste Audi-fører på 6. plass.
Sammenlagt DTM 2012:
1. B Spengler 149
2. G Paffett 145
3. J Green 121
4. M Rockenfeller 85
5. E Mortara 82
6. M Ekstrøm 81
7. A Farfus 69
8. M Tomczyk 69
9. D Werner 29
10. A Tambay 28
Vi kan gratulere BMW-Team-Schnitzer med sammenlagt seieren for team. BMW tar også merkes mesterskapet foran Audi med Mercedes på siste plass. Til slutt sier vi takk for denne nå og glad for at du fulgte denne DTM-sesongen på bloggen vår. Vi kommer igjen med nyheter fremover så vi er klare til neste DTM-sesong.
Foto: DTM.com |