Av David K Andersen
Foto: autoblog.com |
Foruten de vanlige industrinyhetene om hvem som må tilbakekalle biler, hvem som ønsker å kjøpe hvem, hvem som saksøker hvem (vi gidder ikke skrive så mye om sånt, for det er jo litt kjedelig!), preges denne uken av to ting. Det ene er de første bildene av helt nye Toyota Auris og det andre er det pågående Pebble Beach som vi har skrevet om tidligere her på bloggen.
Vi starter med Toyota Auris. Gamle Auris begynner virkelig å bli lang i tanna som engelskmennene sier. Det er nesten litt rart at Toyota ikke har erstattet den tidligere, den har nemlig ikke vært den suksessen forgjengeren Corolla var, og japanerne pleier ikke være sene om å komme med ny modell hvis de skjønner at inneværende ikke fungerer. Nå gjorde imidlertid Toyota noe annet, de laget en Hybridversjon for et par år siden, og med den har faktisk Auris-salget kommet litt på bena igjen. Men nå er altså den nye bilen på plass i løpet av høsten. Folk kommer nok ikke til å hente gardintrappa for å sette kryss i taket, eller vifte med flagg og rope hurra når de ser bilen, dette var jo ikke spesielt spennende da. Bortsett fra en uvanlig skrå front som går omtrent i samme linje helt fra støtfangeren og opp til taket, samt noen smådetaljer som blant annet frisker opp utseende bakfra, blir nok ikke dette noe designikon. Men bilen trenger jo ikke være dårlig av den grunn, og dashbordet synes jeg ser ganske kult ut. Antakelig kan vi vente en videreutvikling av Toyotas komfort-preg fra de siste årene. Bilen er 5,5 cm lavere enn den gamle og 40 kg lettere. Styring og hjuloppheng er helt nytt og bedre kjøreegenskaper utloves. På motorsiden kommer den med 1,8-liter bensin-hybrid, vanlig bensinmotorer på 1,33 og 1,6 liter og dieseler på 1,4 og 2 liter. Mer info om motorene har ikke kommet ennå.
Pebble Beach er som vi har snakket om før, et arrangement hvor verdens fineste biler samles. Man har kåringer, auksjoner, racing på Laguna Seca og mye mer. I tillegg, i og med at de fleste som har noe å si og de bilfolkene med mest penger, samles, benytter noen produsenter også sjansen til å presentere nye modeller for publikum. Arrangementet har også fokus på ulike modeller, tidsepoker og slike ting fra år til år. Denne gangen er det blant annet Shelby Cobraen som får ekstra oppmerksomhet.
Etter at legenden bak Cobraen og diverse Forder, for det meste Mustanger, døde tidligere i år, var det på sin plass med en hyllest. Blant annet ble det kjørt racing på Laguna Seca med Shelby Cobraer. Moro å se at bilene brukes til det de er ment for!
Foto: autoblog.com |
Lamborghini benyttet sjansen til å vise sin nye SUV, Urus. Den skal visst ikke ha fått grønt lys for produksjon ennå, men det ryktes at den vil bli omtrent lik konseptbilen.
BMW var såklart også på plass og viste frem sin Zagato Roadster. Håndbygget på bare 6 uker, og det etter gamlemetoden, med hammer! Vi nevnte det for ikke lenge siden da vi viste bilder av BMW Z3 V12, som BMW bygde bare for å sjekke om det gikk og se hvordan det funket. De er entusiaster de folkene nede i München.
Foto: autoblog.com |
Foto: autoblog.com |
Best of Show tittelen i år gikk til denne 1928-modell Mercedes-Benz 680S Saoutchik Torpedo, eid av et ektepar fra Texas. Bilen er selvfølgelig helt original og har en 6,8-liters kompressormatet motor på mellom 2 og 300hk. DET tipper jeg var ganske imponerende i 1928. Det spesielle med disse bilene er at karosseriet er laget av den kjente franske karosserimakeren Jacques Saoutchik. Det var jo ofte slik før i tiden, at når bilprodusentene skulle lage virkelig eksklusive biler, leverte de ferdig ramme med motor, drivverk og hjuloppheng til små og dyktige karosserimakere som rett og slett laget resten av bilen. Gjerne i en liten låve på landsbygda i Italia eller Frankrike. Tidene har forandret seg… Men bilen er rå, sjekk bare de små frontrutene, taksenket fra fabrikk!
Foto: auroblog.com |
Foto: autoblog.com |