Hjem Nyheter Kina topp 10 første halvår 2012

Kina topp 10 første halvår 2012

Av Vegar Bjørge

Jeg er glad i statistikk og denne gangen har jeg kommet over litt salgsstatistikk fra Kina. Kina er et fasinerende billand hvor deres største oppgave de første årene, var å kopiere andre bilprodusenter, og da særlig premiumbilene fra Tyskland. Mange biler har også blitt produsert på lisens eller i samarbeid med andre. Kineserne har vært produktive og for bare et år siden ble det skapt en ny bilmodell annenhver dag. Dette var flere modeller enn resten av verden klarte å skape tilsammen. Slik kunne det selvfølgelig ikke fortsette, og med vestlige bilfabrikanter på plass i Kina, har det blitt en annen ordning. Nå lager både de tyske, franske og ammrikanske fabrikantene sine egne modeller kun ment for Kina. Jeg trodde også at det var stor produksjon av kinesiske merker i Kina, men topp 10-lista viser noe annet. Her er lista og det er vel en del overraskelser også for dere:

Buick Excelle, kinas mest solgte modell

1. Buick Excelle   253 500
2. VW Lavida   247 500
3. Chevrolet Cruze   221 200
4. VW Jetta   217 900
5. VW Bora   207 000
6. VW Santana   204 000
7. Chevrolet Sail   197 900
8. FAW Xiali   196 500
9. Hyundai Elantra   191 000
10. Ford Focus   189 000

Ford Focus selger også bra i Kina

Overraskende med så mange VW-modeller inne på topp 10-lista og også overraskende at det kun er en Kina-merke på lista. FAW Xiali har i tillegg en Daihatsu Charade teknikk. Jeg er også overrasket over at Ford har sin Focus inne på topp-lista, og selv om det både er den nye og gamle modellen, vil jeg si at Ford her har en god posisjon i et voksende marked. Ja, for hvor stort er egentlig det kinesiske markedet? Rundt 20 millioner biler skal selges der i løpet av året og det er 8 millioner mer enn i Europa. Man kan da skjønne hvorfor de store bilfabrikantene satser i landet og det går utover de hjemmehørende merkene. Heldigvis vil noen si, og jeg kan nok si meg enig i det.

Vi skal fremover følge med på den kinesiske bilproduksjonen og om en stund skal vi også undersøke hvilke merker som kan være aktuelle for Norge. Vi kommer til å få se de her også, selv om det ikke blir i hopetall. I England selges det allerede noen modeller som kommer fra kina, og selv om de ikke er like moderne som sine konkurrenter, selges de i et brukbart antall. Det blir mer om dette ved en senere annledning. Neste gang håper jeg også på at vi har mer enn bare topp 10-lista fra et stort, men fortsatt litt gammeldags billand.

VW Bora, ikke helt ille form på denne.