Av Vegar Bjørge
Volov sin hustrimmer, Polestar, har tatt hånd om S60 og gitt den mer pulver. Mye mer pulver. 508 hk og 575 nm er resultatet og sprinten opp til 100 skal gå unna på 3,9 sekunder. Et firehjulsdrift system fra Haldex hjelper med å få kraften ned i bakken. Den stopper ikke før over 300 km/t. Dette er ny rekord for klassen og du må nok kjøpe deg supersportsbil for å kunne komme i nærheten av slike tall. Volvo har ført lange diskusjoner om de skal la denne bilen produseres eller ei. Noe som burde være unødvendig å diskutere spør du meg. En slik bil vil gi Volvo helt klart et løft på status stigen. De kommer til å sette en ny standard i klassen, for dette er en bil som kommer til å kjøre fra alt. I hvertfall alt med 4 dører og 5 seter. Bilen er trendy i farge, dette er Polestar sin egen blåfarge. Jeg synes den er meget bra, men det bør etter hvert tilkomme også andre farger. En ting som også peker på at Volvo bør satse på denne bilen er at slike biler er etterspurt og at Polestar har bevist, gjennom motorsportsatsingen sammen med Volvo, at de kan bygge slike prestandabiler. Polestar har også trimmet diesel-motorene til Volvo og de har et tett samarbeid.
Kan bli nye målestokken i klassen. |
Det er kanskje noe som holder Volvo likevel tilbake fra å gjøre denne kruttønna tilgjengelig for oss bilelsekere. Den beste grunnen kan være at motoren ikke er miljøvennlig nok. Her er det ikke snakk om noe juksehybrid, men en opptrimmet versjon av T6-motoren. Kanskje det er en prestandautgave med hybriddrift på vei? Uansett hva man måtte mene, er bilen lekker og jeg tror det finnes kjøpere av en slik bil. Prisen, om bilen når forhandlerne, blir over 100 000 pund og den vil kun bygges i begrenset antall.
Polestar har også tatt hånd om C30, dette i forbindelse med racingsatsingen til Volvo. Polestar tok også da og lagde en spesialmodell av C30 i sin spesielle blå kulør. Det spesielle med racingsatsingen til Polestar og Volvo er at C30-bilen går på ethanol. Dette gjør at racingen blir mer miljøvennlig, og det kan hende Volvo vil at Polestar skal gjøre noe lignende med sin S60. Om det ikke skulle være lurt med ethanol kan hybridteknikk som nevnt, kanskje være aktuelt.
Robert Dahlgren i WTCC med en Polestar C30 |
Volvo har gjort noe lignende før, da de på 90-tallet kom med sin 850 T5-R. Volvo skulle kun bygge 5500 eksemplarer i fargene gul, sort og grønn. Den ble en ettertraktet bil og etterspørselen gjorde at det kom enda en utgave av bilen og vi vet jo at V70 også fikk en T5 modell. Uansett var overraskelsen stor når T5-modellen kom og det var mange flere som ville ha modellen enn biler som ble laget. Dette er en fremtidig samlebil som vil stige godt i verdi i løpet av tiden fremover. T5R-modellen kom også ved hjelp av racingsatsing i BTCC, og denne gangen var det TWR som hjalp Volvo med å ta frem spesialutgaven.
850 T5-R er ikke helt feil det heller. |