Hjem BMB-BLOGGEN Hva er en driftsikker bil?

Hva er en driftsikker bil?

Tekst David K Andersen

Vi elsker rapporter om hvilke biler som er mest driftsikre, hvilke som går oftest i stykker, hvilke merker som har mest fornøyde eiere og så videre. Med jevne mellomrom gjennom året presenterer ulike organisasjoner sine tall og mediene kaster seg på og lager saker. «Toyota best igjen», «Hold deg unna Renault» osv. Kan vi stole på slike statistikker? Hva forteller de oss egentlig? For noen dager siden presenterte tyske Dekra sine tall, så nå er det pån igjen.

Det undertegnede synes er litt rart er at hvilke bilmodeller som gjør det bra og hvilke som gjør det dårlig varierer enormt fra undersøkelse til undersøkelse og fra organisasjon til organisasjon. De vi hører oftest om er undersøkelsene til norske NAF og tyske TÜV. I tillegg har vi tyske Dekra og fra Sverige kommer tall fra Bilprovningen (biltilsynet) og Motormännen.

En viktig distinksjon før vi går videre er å skille mellom undersøkelser som viser hvor mange feil en bil har og undersøkelser som finner ut av hvilke bilmerker som har de mest fornøyde eierne. Mange har en tendens til å blande samme disse to statistikkene og det går ikke, de forteller om to helt forskjellige sider av saken. Førstnevnte type undersøkelser finner sitt datagrunnlag gjennom en organisasjons tekniske gjennomgang av en bil i forbindelse med kontroll på verksted. Den andre typen statistikk, først og fremst representert gjennom JD Powers, er en spørreundersøkelse blant bileiere om hvor fornøyd de er med bilen sin.

Dekra har ganske overraskende klassevinnere i år. Småbil Ford Fiesta, Opel Astra i neste klasse og Opel Insignia over der igjen. Beste storbil Mercedes E-klasse, SUV Ford Kuga, flerbruksbil VW Golf Plus (hvor nå enn den bilen havnet i den klassen) og varebil VW Crafter. Finn 1 feil. Ja nettopp: Hvor er de glade japser med moroklumpen Toyota i spissen? Åjo vent litt. Beste sportsbil: Mazda MX-5. Ok greit, da vet vi det, så kan vi jo sammenlikne med tallene fra TÜV og er bilen på topp både der og hos Dekra må den jo være bra? Men så lett er det ikke. For mens Dekra gir en karakter (–, -, o, +, ++) og skiller mellom tre klasser (0-50tkm, 50-100tkm og 100-150tkm), gir TÜV en feilprosent for biler etter følgende inndeling: 2-3 år, 4-5 år, 6-7 år, 8-9 år og 10-11 år. Det er mulig jeg er tett i pappen, men å få til noen god sammenlikning mellom de to er ikke lett. Dessuten er det begrensede visningsmuligheter av statistikkene på nett. For å gjøre det hele ennå lettere, skriver Dagbladet om Dekra rapporten 04.04.12 og fremhever Yaris og Corsa på topp i sin klasse uten å nevne Fiesta som Dekra selv mener er best. Ønsker man å bli ytterligere forvirret angående eksempelet Fiesta, sier JD Power at eierne er ekstremt godt fornøyd med bilens egenskaper, men bare gjennomsnittlig fornøyd med alt det andre. Neinei, vi er ikke ferdige, du skal få litt mer å tygge på før du river av deg håret i jakten på å finne ut om Fiesta er best, sånn passe, eller en rullende svart søppelsekk: Hos TÜV havner den på alt i fra en 5. plass med bare 2,7% i feilrate til 83. plass med 14,2% i feilrate avhengig av 1. hvilket års TÜV test man ser på, 2. hvilket år bilen er produsert og 3, hvor gammel bilen var da den ble testet.

Ford Fiesta – Best eller elendig?
Foto: Ford

Det er som jeg alltid har sagt: Samme hva slags bil du har, kanskje med unntak av Renault, Fiat og Alfa Romeo, så finner du en undersøkelse hvor nettopp din bil kommer godt ut. Det sender oss over til neste problem. De fleste testene sier nemlig ikke noe om hvor alvorlig feilene er. For eksempel er Porsche et merke som gjør det svært bra i alle slike tester. De har nesten ikke feil. Renault derimot, er stadig vekk på bunnen med et stort antall feil. Det som imidlertid kan skje og faktisk skjer med Porscher er motorhavari. Hva koster en ny Porschemotor ferdig innstallert? Ca 200 000? Er det ikke da bedre å måtte skifte 16 lyspærer, 3 sett bremsklosser og to bakdempere på din Renault?

Porsche motor – noe dyrere å skifte enn venstre parklys på Renault Megane

Hvis jeg nå tar alt dette i betraktning og så blander inn mine egne personlige erfaringer med de bilene jeg har hatt, da blir dette fint. I 2002 kjøpte jeg en mindre pent brukt 98 modell Fiat Marea som hadde gått 190 000km. To år og 60 000 km senere solgte jeg den for 30 000. Loggen min viste at jeg hadde kostet på bilen følgende: 2 oljeskift, 3 lyspærer. Go figure.