Tekst: Vegar Bjørge
Ford kommer med en spennende nyhet på Geneve utstillingen og det er nye B-Max, som skal konkurrere med biler som Opel Meriva og Citroën C3 Picazzo. Dette er en biltype som ikke har solgt så bra i Norge, men det kan nå bli en forandring på det. Ford B-Max leveres som 5 seter og er meget brukervennlig for småbarnsfamilier. B-stolpen mellom fremdør og skyvedør blir borte når man åpner dørene og dette gir en instigs åpning på hele 1500mm. Under panseret er det å finne en ultragjerrig Ecoboost motor på 1,0 L.
Fiat 500L er en annen produksjonsklar småbil som vises i Geneve. Utseendet er absolutt tiltrekkende og man ser likhetene med vanlige Fiat 500. L utgaven får understell og teknikk fra Panda og de fleste motorene den kommer med er allerede kjente Fiat motorer. Noen storselger blir den nok ikke i Norge, men de som skal ha den vil nok i største grad velge Fiat’s 3 syl. bensinmotor som gir nok effekt i en slik type bil. Målene på bilen er 414cm x 178cm x 166cm og den vil passe greit for en familie på 4 som ikke har altfor stort behov for god bagasjeplass. Regn med bagasjeplass omtrent som i den nye Volvo V40, som du kan lese om her.Nyhet: Volvo V40 Så gjenstår det å se om Fiat får noen nye kunder med deres satsing på små stasjonsvogner.
Nissan har også en småbil pågang, selv om det denne gangen ikke er en produksjonsklar bil, men et konsept som blir presentert. Invitation er foreløpig navnet, men det vil nok bli gjort om når den er klar for markedet. Den er størrelses messig et sted mellom Micra og Juke og det er en tradisjonell hatchback, eller kombi som vi vil kalle den. Det er lenge siden vi så en slik type bil i Nissan sine salgslokaler og selv om denne er mer konkurransekraftig enn Almera var, vil den møte mange tøffe konkurrenter. Den har fått glasstak og hvitt intriør som gir mye romfølelse. Regn med produksjonsstart en gang i 2013 og da med drivline fra hybriden Nissan leaf i tillegg til gjerrige bensin- og dieselmotorer.