Hjem Nyheter Nyhet: Volvo V40

Nyhet: Volvo V40

Tekst: Vegar Bjørge
Foto: Volvo


Som vi har nevnt i et annet innlegg på bloggen kommer svenskkinesiske Volvo med en spennende nyhet på Geneve utstillingen som er rett rundt hjørnet. Som navnet tilsier er det en kombi, men med begrenset bagasjeplass. Kun 335 liter tar bagasjerommet om man laster under lasteskyddet. Det vil si at bilen ikke kan konkurere med vanlige stasjonsvogner i Golf-klassen, men kanksje det er tenkt som et alternativ til Golf 3- og 5-dørs. Det som er sikkert er at Volvo setter en ny standard for sikkerhets nivået i klassen. For første gang noensinne leveres en småbil med fotgjenger airbag. Panseret vil løfte seg i bakkant for å fange fotgjenger og gjøre veien ned til den faste og harde motorblokken lengre. I tillegg går også airbagen et stykke opp på a-stolpen ved frontruta, og dette vil bidra til at fotgjenger vil få en mykere landing ved påkjørsel. Det prisbelønte Volvo City Safety kommer i en oppdatert version og fungerer nå opp til 50 km/t. Av andre systemer som finnes på bilen nevner jeg Lane Keeping Aid, som forteller og hjelper deg om du krysser midtstreken eller kantlinjen mens Park Assist Pilot vil være en hjelp i parkeringsluker. V40 leveres også med rekordmange kollisjonsputer og en av de sitter altså under panseret som nevnt over.

Motorene som presenteres i V40 er mange og de fleste vil finne en som passer dem enten de vil kjøre med bensin eller diesel på tanken. Vi på bloggen her er vel av den oppfatning at de nye bensinmotorene er vel så viktig som dieselmotorene og da får man velge blant 5 som benevnes T3, T4 og T5 med effekter på 150, 180 (2 forskjellige, en 4 sylindret og en 5 sylindret), 213 og 254 HK. De to minste motorene vil være de mest attraktive her i landet i tillegg til D2 dieselmotoren på 115 HK. Forbruket med en bensinmotor vil starte på 0,58 l/mil ved blandet kjøring mens tallene for D2 motoren er 0,36 l/mil. Det er ganske imponerende og gjør at CO2 utslippet blir på 94 g/km. Tallene stiger ikke så mye om man vil velge de andre dieselmotorene. Man kan få en D3 med 150 HK og en D4 på 177 HK, noe som vil være nok for de fleste. Den største dieselmotoren får et dreiemoment på sterke 400 NM og forbruket er 0,44.

Formen på den nye Volvo V40 går fra elegant front, freidig på siden og da absolut stilig ved bakdør hvor man aner en bred og heftig hofte, noe som barn i baksete må lide for. Det blir nemlig dårlig utsyn i moderne biler og her er ikke V40 noe bedre enn andre. Bakparten er litt bob bob. Jeg liker den ikke, men den har noe V60 og XC 60 over seg, og disse modellene har jo blitt populære så bakparten til V40 vil nok slå an hos en del kunder. Invendig er det moderne Volvo med svevende mittkonsoll og trivelig instrumenter. Man kan nå få instrumentene i digital form for de som ønsker det.

Konkurrenten vil som nevnt være biler i Golf-klassen og da aller helst premium segmentet. V40 er 17 cm lengre enn en Golf 5-d, og 1,1 cm lengre enn Focus kombi, som den deler mye av komponentene sine med. I forhold til BMW 1-serie er den 4,5 cm lengre og A3 vil vel også være i nærheten av denne størrelsen når den kommer i ny utgave i løpet av våren/sommeren. Volvo regner med å selge 90 000 enheter årlig av V40, noe som helt sikkert lar seg gjøre om prisen er riktig. Jeg tror prisen i Norge vil starte på ca kr. 280 000,- som er noe over Focus, men billiger enn 1-serien til BMW.

Vil denne modellen bli en suksess i Norge? Det vil tiden vise, men jeg tipper at denne ikke slår så godt an, og det er på grunn av den dårlige bagasjeplassen. Vi nordmenn er jo avhengig av masse plass i hekken for å få plass til alle store og lange gjenstander vi skal ha med, vinter som sommer. Skiluke og nedfellbare seter er en selvfølge og det vil gjøre det mulig at bilen også kan brukes som handlevogn når du har vært på Ikea. V40 blir et supplimant i Volvo sin modellrekke, og kan hende den tar over i stedet for C30, S40 og V50 slik det er meningen at den skal gjøre. Regn da med at det kommer flere varianter over denne platformen i løpet av kort tid og vi kommer nok også til å få se en plug-in-hybrid eller annet miljøvennlig alternativ. Jeg gleder meg til å se den live og det vil nok bli en liten testtur i løpet av våren.