Av David K Andersen
X-klasse er den første pickupen fra et premium-merke. Her er de første offisielle bildene av produksjonsmodellen.
At et premium-merke kommer med en pickup er spesielt. At Mercedes gjør det, er mindre overraskende. Mercedes er tross litt annerledes enn BMW, Audi eller si, Jaguar. Om noen av dem skulle komme med en pickup, ville det vært særdeles overraskende. Og det ville virket litt rart.
Med Mercedes er det tross alt annerledes. De er jo store på nyttekjøretøy fra før, og strengt tatt har du kunnet kjøpe pickuper fra Mercedes i alle år.
Med denne er det naturligvis litt annerledes. Mens Sprinter pickup er en ren yrkesbil, er X-klasse et kjøretøy som kan brukes som alt fra arbeidsbil til familiebil. «Pickup meets lifestyle» sier de, med det skjønner vi at Mercedes ønsker å tiltale alle fra anleggs-entreprenører, via urbane med aktiv fritid, og til familier.
Av de drøye hundre bildene Mercedes har sluppet, har jeg plukket ut to versjoner. De symboliserer nettopp dette. Den hvite er velutstyrt, stylet og kan like gjerne brukes som privatbil som pickup. Den svarte er en enklere og røffere arbeidsbil.
Jeg synes forresten den enkle svarte bilen er ganske så tøff.
Under skallet deles det meste med Nissan Navara. Det betyr blant annet at den stive bakakslingen har et fem-link oppheng og skrufjærer, fremfor bladfjærer. Motorer og girkasser kommer også fra Nissan. Det er snakk om en 2,3-liters dieselfirer på enten 163 eller 190 hestekrefter. Automatkassen har 7 gir.
Vi har naturligvis testet Nissan Navara her på bloggen tidligere. Det er en veldig bra pickup, men etter vår mening ikke nødvendigvis bedre enn de beste konkurrentene.
Det blir spennende å se hvordan Mercedes har justert inn bilen – vil den føles lik å kjøre, eller blir den annerledes?
I 2018 kommer forresten X-klasse med V6 diesel også. Den får 258 hestekrefter og 550 Nm. De ulike versjonene kommer til å hete X220, X250 og X350.
Innvendig sier Mercedes de skal by på det beste og mest påkostede i klassen. Det burde de få til, for å være ærlig skal det ikke så mye til. Ikke at det er noe galt med Hilux, Amarok, Ranger og resten av gjengen, men alle bærer fortsatt relativt kraftig preg av å være en noe enklere biltype enn vanlige personbiler. Det er mye hardplast og relativt grovgjort.
Klarer Mercedes å kombinere slitestyrke og røffhet med en porsjon premium-følelse hentet fra personbilene, kan dette bli riktig så bra.
Designet innvendig er det i alle fall ikke noe i veien med, jeg synes dette er tøft å se på.
Mercedes legger vekt på at dette skal være en komfortabel og raffinert pickup, samtidig som offroadegenskapene og arbeidskapasiteten er på topp.
Lasteevne på 1 042 kg og tilhengervekt på 3 500 kg plasserer ikke uventet X-klasse på linje med de andre pickupene på markedet.
Vi regner med bilen kommer til Norge før året er omme.
Her er våre tester av konkurrentene: