Av Vegar Bjørge
Nye Ford Mondeo har vi ventet lenge på og nå er den snart her. Den som har ventet på noe godt har ikke ventet forgjeves og det ser ut til å stemme hva gjelder Mondeo-folket. I dag fikk vi vite litt om motoriseringen av nye Mondeo og det ser veldig spennende ut. Ford har i de siste årene kommet med flere fine motorer, men dette har stort sett kommet oss bensinhoder til gode. Dieselentusiastene kan nå glede seg, for med inntoget av en ny Mondeo kommer det en ny dieselmotor med dobbelturbo. Den er på 2,0 liter og leverer 210 hk og 450 nm ved 2000 omdreininger. Den ene turboen er i gang på svært lave turtall mens den større turboen tar over og holder tempoet i farter langt over det anbefalte. Dette blir toppmodellen for de som sverger til diesel. Om du ønsker å bruke noe mindre penger på bilkjøp kan du velge samme motor med èn turbo. Da er effektuttaket 150 hk eller 180 hk og disse kan også kombineres med 4 hjulsdrift. Billigste diesel blir en 1,6 liter med ca 120 hk.
Ford håper å selge flere bensinbiler av nye Mondeo, og denne gangen har de valgt og gi Mondeo sin nye 3 sylindrede 1,0 liters EcoBoost motor på 125 hk. Denne skal ha blitt bearbeidet så den passer er såpass tung bil som Mondeo. I tillegg kommer det en 1,5 liter på 160 hk. Denne virker spennende og her må jeg oppfordre de som går med tanker om å kjøpe Mondeo. Test ut denne 1,5 literen før du velger 1,6 diesel. Selv om du kjører firmabil er ikke driftskostnaden noe særlig høyerer og du får en helt annen komfort og gassrespons. På toppen finner vi en 2,0 liters motor som er å få med to effektuttak. Den minste har 203 hk og bør holde for de fleste, mens toppversjonen får 240 hk og kan være et alternativ for deg som vanligvis handler premium. Denne koster ikke mye mer enn en godt utstyrt 318 Diesel. Jeg vet hva jeg ville valgt…..
I tillegg til disse bensin- og dieselmotorene kommer det også en hybridversjon, men kun for de som velger sedan versjonen. Denne skal ha en 4 sylindret bensinmotor uten turbo i tillegg til 2 elmotorer. Den ene elmotoren skal drive hjulene mens den andre skal lade batterier. Utslippene er 99 g/co pr km.
Sikkerhetsutstyr er mer omfattende enn noen gang og man får fotgjengeroppdagelsessystem som minsker skadeomfanget om ulykken skulle være ute. Bremsene er aktive og kan bidra til å unngå påkjørsler om du er uoppmerksom. Systemene er også til hjelp ved bruk av den adaptive cruisecontrollen. Parkeringsassisten har også blitt en selvfølge hos Ford. Mange av disse systemene kjenner vi igjen hos Volvo og det er tydelig at Ford har hatt glede av de årene de eide svenskenes stolthet.
På lysfronten bidrar en ny led lyspakke til at sjåføren har ekstra godt utsyn også i mørket. De er selvfølgelig adaptive og selvjusterende ut fra kjøreforholdene. Lysene gir et dagslyslignende lys og kan stilles i flere forskjellige nivåer ut fra hvordan trafikk, lysforhold og veibane er.
Ford Monceo er første modell i Europa med opplåsbare setebelter for passasjerene i baksete og sammen med 9 andre kollisjonsputer skal de bidra til minst mulig skadeomfang om uhellet er ute. Selv om sikkerhetsutstyret er omfattende og bilen er mer komplisert enn noen gang, har Ford klart å senke vekten på bilen med opptil 115 kg. Dette gjør at den bruker mye mindre drivstoff enn utgående modell. Luftmotstanden bidrar også til lavere utslipp ettersom den har sunket med 10 %.
Så gjenstår det å se om Mondeo blir den suksessen som Ford håper på. De har lagt ned mye arbeid med bilen og det ser veldig bra ut. Det som er litt synd er at Fords store konkurrent Volkswagen, kommer med en ny Passat på samme tid. Disse bilene ventes til Norge i november og kan Mondeos kjøreglede slå Passats premiumfølelse? Her må det testes!
vegar@bilogmotorbloggen.no