Av David K Andersen
I dag har vi kommet til 21. plass på den norske salgsstatistikken. Der finner vi Renault, for øvrig en av vinnerne i 2014 med kraftig økning i salget.
Å plukke en mindre vellykket Renault burde være enkelt vil sikkert mange tro. Vel, hvis vi snakker driftssikkerhet og modeller fra 90- og 00-tallet, er det for så vidt riktig. Samtidig synes jeg det blir litt kjedelig å plukke en modell ut fra en gammel feilstatistikk. Norge er med stor sannsynlighet det landet i verden det er tryggest å få motorstopp. Vi blir som regel hverken ranet eller mishandlet om bilen får hikke og takker for seg langs veien, enten det er i byen eller på landet. Og skulle det skje, har vi jammen råd til å reparere bilen også. Likevel er nordmenn det folkeslaget i verden som er mest nervøse for å kjøpe en bil som må innom verkstedet en gang ekstra i året. Renault hadde tidvis problemer med en del biler, men det kan jo ikke ha vært så alvorlig som vi her på berget tror, de selger i bøtter og spann over hele Europa. For øvrig deler Renault og Nissan veldig mye og sistnevnte går jo unna som bare det her i landet.
Nei vi dropper det der med driftssikkerhet. Jeg har imidlertid funnet en totomfire-kubbe som noen har spikka litt på. Vi snakker Renault Wind – en coupe-cabriolet som både var for sent ute og dessuten ikke så særlig bra ut.
Amerikanerne holdt på med coupe-cabrioleter på 50-tallet (Ford Fairlane Skyliner), men det var faktisk franskmenn som var først ute med ideen om en cabriolet med automatisk nedfellbar hardtop. Peugeot var først ute med sin 401 i 1935. Det var også Peugeot som blåste liv i konseptet igjen i 2000 da de kom med 206 CC. På større biler hvor det er god plass til taket i bagasjen (tenk Mercedes SL), fungerer konseptet perfekt. På småbiler uten plass til taket i bagasjen, blir det straks verre. De ser rett og slett helt fjerne ut. Som om de har ryggsekk. Har du dårlig smak er det bare å gå bananas, her er det en del mindre pent å velge i fra flere merker.
Men solgte godt for 10-15 år siden, gjorde de. Så gikk det liksom over. Kanskje fikk folk råd til MX-5 eller 3-serie cab, ikke vet jeg. Renault gjorde suksess med Megane CC som kom i 03, men å tro at Wind skulle lykkes i 2010… I alle fall ikke med det utseendet.
Konseptbilen fra 2004 |
Konseptet var en spennende Roadster med 2+1 seteløsning som ble vist på Parismessen i 2004. Den ser knakende godt ut. Noe, eller tydeligvis mye, skjedde fra konsept til produksjon. Dessverre. Bilen har base i Twingo og den kom med en 1,2 turbobensin på 102hk eller en 1,6 sugemotor på 133.
David mener: Selvfølgelig aldri kjørt bilen, men hadde ikke sagt nei takk. De som kjenner meg vet jeg kan finne på å like litt av hvert på bilfronten. Utseendet bakfra er langt unna bra, men da bilen kom fikk den skryt for kjøreegenskaper. Den skal være morsom å kjøre og kunne visstnok vært en arvtaker til Fiat X1/9 eller Honda CRX Del Sol. Vel og merke om det ikke hadde vært for designet. Muligens en missed opportunity for Renault, men jeg tror markedet for rimelige roadstere som dette er dødt. Dessverre.
Vegar mener: Stygg og kul på samme gang. Helt sikkert morsom å kjøre ettersom den har lav vekt og spreke motorer. Fronten er egentlig ganske vellykket, men så er det bakenden som også David poengterer. Hjelper ikke med fint forparti om man ikke har rumpe…. Å finne en slik til salgs i Norge er umulig så du må nok importere en selv om du skulle ønske deg en. På den tyske siden mobile.de ligger det 203 biler til salgs og du må regne med mellom 6 000 – 8 000 euro for et eksemplar. For en 1,2 liters 2010 modell må du regne ca 55 000 – 60 000 kr. i avgifter.
Kuriositet: Da taket felles, roterer det 180 grader bakover og forsvinner ned i bagasjen. Omtrent som på Ferrari 575M Superamerica.
Hva synes vi? |
Kanskje er den rett og slett ganske kul? |
Ukjent versjon, men bildet er signert en som heter Dork |