Av Vegar Bjørge
Vi har kommet til dagen før dagen og nest siste luke i vår julekalender. Her snur vi topp 24 på salgsstatistikken og finner en mindre vellykket bil denne produsenten har laget. Dette er vår mening, og vi er ikke alltid rettferdig overfor bilmodellen. I dag har vi kommet til Toyota og de har opplevd salgsnedgang i år. Mens markedet har gått svakt opp, har Toyota tapt over 12 %. Likevel er de det nest mest populære merket i Norge. Det er ganske sterkt!
Toyota har en sterk posisjon, mye på grunn av kvalitet. Dette er noe som Toyota har jobbet bevisst med gjennom mange tiår. De er det merket som skårer høyest på kvalitetsundersøkelser. Jeg tror Toyota bruker enorme summer på å forbedre sine produkters holdbarhet, og på å møte de feilene som kommer på best mulig måte. Tro det eller ei men Toyota er en av de som har flest tilbakekallinger for å utbedre detaljer de ikke er fornøyd med. Virker som de har en bevisst holdning om å være «føre var», og dette lykkes de med.
Toyota HiAce er nok arbeidsbilen fremfor noen, og mens konkurrentene har lagt ned mye penger i produkter som skal være mest mulig lik familiebiler, med den komforten disse har, har Toyota lagt ned mye penger i å gi næringsdrivende et redskap som tåler mye og hard bruk. HiAce har derfor ikke vært like moderne som sine konkurrenter, men den har tålt mer av den bruken den er tiltenkt.
Toyota har gitt oss hybridbiler og var av de først og beste på dette området. 1. generasjon Prius kunne havnet på vår flopp-liste. Hvorfor? Fordi det egentlig ikke var en veldig bra bil. Den brukte ganske mye drivstoff, og var ikke i nærheten av de effektive dieselbilene. Den hadde begrenset med effekt og i tillegg var designen så som så. Likevel ble den valgt bort fordi den har hatt så mye og si for teknologien som snart alle bilfabrikanter tar del av. Hybrid-biler har kommet for og bli og Toyota har æren for at hybrid-drift har blitt folkelig og brukanes til alt.
Toyota har gitt oss mange snåle modeller slik som IQ. Denne var også en av mine favoritter til å bli dagens flopp. En 4-seter som nesten er mer bred enn lang og som får rare proposisjoner, men så er det også slik at denne bilen har blitt kopiert av selveste Aston Martin og dermed redder den seg unna.
Jeg var også en tur innom tanken og ta en Corolla-modell. Det har vært en og annen av de som ikke ser noe særlig ut, men verdens mest solgte bilmodell kan vel aldri bli kalt en flopp? Valget falt til slutt på FJ Cruiser. Den skulle erstatte FJ40, som ble lagt ned i 1984. I 2007 kom FJ Cruiser og den mistet mye av sjarmen til FJ40. Retro-designet er noe av det verste jeg har sett av forsøk på og gi oss fortiden tilbake. Bilen fikk ikke de samme gode off-road egenskapene som FJ40 var kjent for. FJ Cruiser er ingen arbeidshest og kun en dårlig gallionsfigur for en gang så fine og tøffe FJ40. Jeg er nemlig en FJ40-fan!
Vegar mener: Toyota er et trygt og sikkert, men ikke alltid like spennende merke for meg. Motorsportsatsingen har likevel reddet dem fra å bli glemt av oss entusiaster. Rallysatsingen var heftig, det står respekt av det Toyota gjorde på 90-tallet ute i skogen. Formel-1 satsingen var ikke like vellykket, men det var et tøft steg å ta selv om det ikke ga de resultatene de fortjente. Le Mans satsingen er også spennende og her har de vist at de blir å regne med fremover. Likevel er det miljøsatsingen som står sterkest hos Toyota og de har fått oss til å kjøpe hybrid i bøtter og spann. Det blir spennende å følge Toyotas satsing på hydrogen-drift fremover!
David mener: Ikke så lett å finne en dårlig Toyota. I motsetning til Vegar, synes jeg FJ Cruiser er skikkelig kul. Tøft av Toyota å tørre. I USA, hovedmarkedet for bilen, går imidlertid salget særdeles trått sammenliknet med konkurrenten Jeep Wrangler. Kanskje er det litt som Vegar mener – at den burde vært litt mer arbeidshest og litt mindre design-eksperiment. Samtidig: Er det ikke nettopp noen slike friskuser mange etterlyser fra Toyota? Arbeidshester har de jo fra før.