Av David K Andersen/Foto: Toyota
Toyota Auris var Norges nest mest solgte bil i 2014 og har virkelig gjort hybriden til allemannseie. Med sagnomsust driftssikkerhet, særdeles god fjæringskomfort og både god effekt og lavt forbruk, er det kanskje ikke så rart at bare VW Golf slår den da lommebøkene skal åpnes. På Genève-messen i disse dager, viser Toyota en oppdatert Auris, og med den to nye interessante motorer.
Eller rettere sagt; muligens interessante motorer. For Toyota vil fortsette å selge Auris med den hybride drivlinjen vi kjenner fra før og som de fleste kjøper. Dermed er det ikke sikkert vi får se så altfor mye til de nye motorene.
Nye motorer
Den ene er en 1,2-liters bensinmotor med turbo og 116 hk. Den har fire og ikke tre sylindre, hvilket burde gi lavt støy- og vibrasjonsnivå, og leverer 185 Nm hele veien fra 1500 til 4000 o/min. Auris vil med denne gjøre 0-100 km/t på 10,1 sekunder og toppe 200 km/t – bedre tall enn for hybriden. For meg som er bensin-mann, er dette en spennende motor som burde passe Auris perfekt. Forbruk og utslipp i EU-syklusen er 0,47 l/mil på blandet kjøring og 109 g/km. Den leveres sammen med en manuell 6-trinnskasse.
Den andre motoren er en 1,6-liters diesel. Den yter 112 hk og 270 Nm mellom 1750 og 2250 o/min. Denne skyver Auris til 100 på 10,5 sekunder, topper 190 km/t og har et forbruk på 0.41 l/mil ed utslipp på 104 g/km. Motoren erstatter den tidligere toliteren, og uten at Toyota selv har nevnt noe om det, tror jeg dette er en motor som stammer fra BMW-samarbeidet. Altså samme som man for eksempel finner i Mini.
1,4-liters dieselen blir oppgradert samtidig. Den har 90 hk og vil nå møte Euro6-kravene.
Resten blir bedre også
Utenom motorene, får Auris en ganske konvensjonell facelift. Designet er oppdatert litt her og der og som vanlig mest i fronten slik at den får et mer moderne uttrykk og rimelig enkelt kan skilles fra utgående modell. De nye lysene har for øvrig LED. Auris er etter min mening den den absolutt best designede vanlige Toyotaen på lang tid enten det er snakk om vanlig kombikupè eller stasjonsvogna Touring Sports. Jeg synes faceliften beholder de gode og distinkte linjene samtidig som fornyingen er tydelig.
Inne i kupèen skjer det også ting, der loves materialer med høyere kvalitetsfølelse. Bra, jeg syntes visse deler av dashbordet på utgående modell trengte dette.
Ellers er det gjort justeringer her og der. Blant annet er det nye fjærer og dempere, forbedringer i styringen og en del annet. Toyota sier bilen vil få mer kjøreglede samtidig som den blir mer komfortabel. Den er også bedre lydisolert. På sikkerhetssiden har den filholder, skiltleser, automatisk blending og pre-kollisjonssystem.
Når den kommer til Norge, hvilke motorer som vil bli tatt inn og hva den vil koste, må vi komme tilbake til.