Hjem Tester Test: Ford Mondeo Hybrid

Test: Ford Mondeo Hybrid

Av Vegar Bjørge
Foto: Vegar Bjørge

Ford har lykkes godt med sin nye Mondeo og jeg er en av de som liker den veldig godt. Selvfølgelig lot jeg ikke sjansen gå meg forbi da Mondeo Hybrid sto klar til test. På forhånd hadde jeg sådd den gallen jeg kunne mot Ford-folket, så jeg var faktisk litt forundret over at jeg fikk prøve den. Hvorfor jeg ikke var helt fornøyd, kom av Mondeo Hybrid sine klare mangler. Den leveres bare som sedan, kun med trinnløs automat og ingen muligheter for påheng bak. Dette er ikke så bra når man vet at den største konkurrenten Passat kommer i både stasjonsvogn med dsg-girkasse og muligheter for påhekting av campingvogn. I tillegg kan det også nevnes at Mondeo ikke er en plug-in-hybrid, noe selvfølgelig Passat er. Ford-folket var likevel ganske så sikker på at Mondeo har sin misjon i det norske markedet og ønsket å bevise det overfor meg. Derfor begav jeg meg ut på en ukes langtest. Kan virkelig Mondeo Hybrid imponere?

Ved første øyekast kan den det. Designet er tilnærmet perfekt og som sedan er den virkelig lekker. Når den også står i White Platinum metallic lakk så kan det ikke bli bedre. Jeg måtte gå et par runder rundt bilen for å ta til meg inntrykkene. Jeg gledet meg til å sette meg bak rattet og bestemte meg for å være så snill som mulig mot svakhetene jeg mener bilen har. Det ble en testuke med bare oppturer.

Teknisk informasjon
Bensinmotoren i Mondeo Hybrid er på 2,0 liter og yter 140 hk. Sammen med to el-motorer skal systemeffekten være til sammen 187 hk og 173 nm. Den ene el-motoren lader batteriene mens den andre hjelper til med fremdrift. Lite imponerer med effekttallene, men det skulle vise seg at det holder. Motorene oppfører seg fint og det er lite støy og melde om fra begge drivkildene. Bilen ruller avgårde på elmotoren og mange lar seg imponere av at Ford har en så stor «elbil». Man blir litt satt ut når den starter og flere ganger trykket jeg inn startknappen mer enn en gang. Hybriden låter ikke når man har startet den for da går den som sagt kun på el. Det tar litt tid før man venner seg til å se på instrumentene om den går eller ikke.

Kjøreegenskaper
Ford Mondeo Hybrid har det samme fine chassiset som vanlige Mondeo har, og derfor er det en god bil å kjøre. Den går roligere og mer komfortabelt enn det dieselbilene gjør, og derfor blir opplevelsen av premium veldig nær. Jeg har kjørt dieselversjonen med 150 hk og syntes den gikk stille og kunne fint konkurrere i premiumsegmentet, og dette er også tilfelle med hybriden. Den lokker ofte frem smilet og jeg opplevde både kjøreegenskapene som sportslige og komfortable. I forhold til dieselbilen er den også noen kilo tyngre og dette oppleves mer som positivt enn negativt. Kanskje den i tillegg har fått bedre vektfordeling takket være elmotorenes plassering nær bakakslingen? Når man i tillegg har en presis og fin styring så er det ikke mye mer man kan forlange. Ford Mondeo er fortsatt kongen av landeveien, også som hybrid.

For de som følger med på Bil og Motorbloggen så er det ingen hemmelighet at jeg ikke liker trinnløse automatkasser. I Mondeo Hybrid sitter det en slik og i denne bilen fikk jeg lære hvor trivelig en trinnløs girkasse kan være. Girkassen er egentlig så langt unna sport man kommer, men den er istedet ganske så nær komfort som mulig. Derfor var det enkelt å forstå hvorfor den skal sitte i en Mondeo med miljødrift. Her skal man la bilen gire på fornuftigst mulig måte og svært sjeldent la den lukte på rødmarkeringen på turtelleren. Fasiten er nemlig, lavt turtall; meget komfortabelt og rolig, høyt turtall; litt bråkete og ikke sportsbilfølelse selv om det virkelig gikk unna.

Plass
Eneste forskjellen mellom en Mondeo Hybrid og vanlige Mondeo er bagasjeplassen. Det blir en del mindre plass der bak og mange vil nok mene at 383 liter er i minste laget. Vanlige Golf rommer ikke særlig mye mer, og om man velger å sammenligne med Nissan Qashqai, Mazda CX3 og Opel Mokka, er det absolutt godkjent også hos Mondeo Hybrid. Batteriene stjeler plass og det som er verst med hybriden er at bagasjeplassen blir så vanskelig å utnytte. Batteriene er nemlig utformet så det blir en firkantet klump legnst inn i Mondeons bagasjerom. Ikke bra. Ellers sitter man som konger nesten uansett hvor man slenger seg ned. Midterste setet bak er som i de fleste biler, ikke akkurat favoritten. Her er det hardt å sitte og man får fort tresmak i baken. Førerplassen har alt man kan ønske seg og setet kan styres elektrisk i alle retninger. Rattet har også gode innstillingsmuligheter så jeg fikk akkurat den stillingen jeg syntes var komfortabel.

Pris og økonomi
Imponerende lav pris og ikke fullt så imponerende forbruk. For 377 000 kroner kan du kjøpe en Mondeo Hybrid og det er mye bil for pengene. Bra med kraft, stor bil og egentlig passe mye utstyr. Testbilen har i tillegg ekstrautstyr for 65 000 kroner, så her er det egentlig ikke mye som mangler. Det skal ikke være umulig å kjøre bilen på 0,42 l/mil ved blandet kjøring, men mitt testforbruk havnet nærmere 0,65 l/mil. Forklaringen er den at biler med el-motor i en kombinasjon med bensin/diesel motor får et ganske gunstig forbruk målt i EU-syklus. Derfor blir oppnådd forbruk kanskje en del høyere enn det man skulle tro. Når det er sagt forventer jeg at de fleste kjører denne bilen på et sted rundt 0,5 l/mil, for testmilene var nemlig av det mer uøkonomiske slaget. Jeg kjørte en strekning på rundt 50 km hvor forbruket var helt nede i 0,38 l/mil, det beviser hvor billig den kan gå. Likevel er forbruket ikke like imponerende som resten av bilen.



Konklusjon
Ford kommer dessverre ikke til å selge noe særlig Mondeo Hybrid og dette av den enkle grunn at veldig få av oss velger sedankarosseri når vi skal kjøpe bil. Mange klarer seg uten hengerfeste og de aller fleste bryr seg ikke om det er en trinnløs girkasse som står for kraftoverføring til motor. Selvfølgelig liker vi at noe har premiumfølelse. Mondeo har absolutt dette men Ford-merket i grillen har det ikke. Likevel er mitt valg enkelt. Jeg klarer meg med et litt begrenset bagasjerom og elsker sedankarosseriet til Mondeo. Jeg liker kjøreegenskaper som går mot sportslig komfort. I tillegg er jeg forholdsvis gjerrig og ønsker ikke å bruke mer penger enn jeg må. Og for de som er som meg er Ford Mondeo Hybrid et veldig godt bilvalg som gir deg en smak av premium!

Bil
Ford Mondeo Hybrid
Pris fra
377 000
Pris testbil
442 000
Motortype
2xel. + R4 bensin
Motorvolum
1998 ccm
Hk v/omdr
187
NM v/omdr
173
Girkasse
CVT
Lengde/Bredde/Høyde
489,7/185,2/150,1 cm
Akselavstand
Vekt
1579 kg
Max tilhengervekt
Bagasjevolum
383 liter
Volum, nedlagt baksete
0-100 km/t
9,2
Toppfart
187
Forbruk
0,42
Utslipp g/km
99 g/co2
Om tabell: 

Pris fra gjelder minste motor,
pris testbil utfra beste tilsvarende motor- og utstyrsnivå. Alle andre fakta
hentet fra importørens nettside og regnes som produsentens oppgitte tall.
Informasjonen i tabellen kan være uriktig.