Tekst og foto: Vegar Bjørge
Skoda Fabia har kommet i ny utgave nesten uten at noen har lagt merke til det. Forandringer som ikke er særlig synlige ved første øyekast, men likevel oppleves når man først har hatt bilen en liten stund. Alt er litt bedre og forfinet men formen er ikke til å ta feil av. Dette er en Skoda!
Småbilen
Fabia er en småbil å konkurrerer mot Opel Corsa, Mazda 2, VW Polo, Hyundai i20, Ford Fiesta og storselgeren Toyota Yaris for å neven de viktigste. Skoda Fabia Stasjonsvogn konkurrerer mot Renault Clio Stasjonsvogn. Dette er de eneste småbilene som kommer med litt mer plass, men kanskje kan vi også neven litt større Ford C-Max og VW Golf Sportvan som konkurrenter. Den er også et godt alternativ til Ford B-Max, Opel Meriva og Citroen C3 Picasso. Uansett har Fabia Stasjonsvogn truffet en kjøpegruppe som kanskje har litt mer tid enn andre og sjelden kjører rundt på barn. Jeg legger ihvertfall merke til at det ikke er så mange familifedre som suser rundt i Fabia. Kanskje det kan bli en forandring på akkurat det?
Design
Alle som har kjørt Skoda Fabia kjenner godt igjen den nye. Innvendig er det litt kjedelig eller kanskje man heller skal kalle det klassisk. Det er mye litt gråe flater, mengder av hardplast og lite glitter. Konservativt til de grader, men det selger som bare det. Og etter noen dager forstår jeg også hvorfor.
Om man synes det er lite spennende innvendig vil man nok også oppleve utsiden som et stort gjesp. Her er det stramme linjer både foran, bak og på siden slik stort sett Skoda gjør det nå for tiden. Jeg liker det og synes kanskje dette er den peneste småbilen man kan få. Som stasjonsvogn ser den også ganske stor ut. Fabia har design som selger uten at den stikker seg ut.
Kjøreegenskaper
På plass bak rattet finner jeg meg fort til rette. Småbiler har litt små seter, litt liten regulering av ratt og selvfølgelig mindre plass enn vanlig familiebiler. Ikke noe av dette passer på Skoda. Sportssetene er gode og faste med en fin sidestøtte. Kan hende de er noe korte for basketballspillere, men de finner seg sikkert andre type biler. Ratt- og setejusteringer er såpass omfattende at jeg fort finner en perfekt sitteposisjon. Og når knapper, brytere og hjul sitter der man forventer lover det godt.
På veien er ikke Skoda Fabia noen sportsbil, og heldigvis for det. Man finner fort ut at komfort har blitt vektlagt og ved vanlig motorveifart er det lite lyd som finner veien inn i kupeen. Motoren på 1,2 liter har bra skyv og DSG-kassen gir som alltid komfortabelt og fine girskift. Om det likevel er noe som skuffer meg så er det nettopp den fremragende girkassen. Her har VAG skjemt oss bort, og når man får en DSG-kasse som ikke helt veksler slik man er vant til, så legger man merke til det. Slik er det i Fabia. Jeg synes å merke at den girer litt mer brått enn jeg ellers er vant til. Ventetiden før den drar bilen i gang er også en brøkdel for lang. Selvfølgelig er dette i forhold til hva som er standard hos VAG sine DSG-kasser.
Ettersom jeg poengterer at dette ikke er en sportslig bil, får jeg også ta med noen linjer om akkurat det. Du kan nok snart få Skoda igjen med RS-emblem på bakluken og dermed få sport i bøtter og spann, men det lar seg gjøre å kjøre svingete veier også med testbilen uten at man blir sjøsyk. Den sitter ikke så godt i svingene som man kan ønske ved slik kjøring og man merker en lett understyring når man lar det gå riktig unna. Styringen er også noe komfortabel for altfor aktiv kjøring. Likevel er jeg i ekstase over hvor godt Fabia kjører. Komfortabelt godt. Den gir inntrykk av å være minst en klasse større enn den er. Kjøreinntrykket går mer mot Golf av forrige generasjon enn en småbil og størrelsen er såpass at min familie på 5 får fint plass i den.
Plass
Kan da en småbil være en familiebil? Om du hadde spurt meg for noen uker siden hadde svaret vært nei. Man får som regel 3 barn inn i baksetet uten å bruke spett og kjerringa får plass i passasjersetet uansett hvor mye eller lite man bruker spettet. Problemet med småbiler er plassen helt bakerst. Der har det som regel bare vært plass til handleposer og et par kofferter. I Skoda Fabia er det ikke slik. Plassen for de 3 barna er mer enn god nok, og da jeg plasserer meg selv bak meg selv, har jeg god plass til beina. Takhøyden er helt grei og selv om sitteputa er noe kort, så sitter jeg komfortabelt. Bagasjeplassen derimot er mer enn stor nok. Den er på hele 530 liter og ikke langt unna større biler som Toyota Avensis og Mazda 6 i stasjonsvognutgaver. Imponerende! Kan Skoda Fabia stasjonsvogn være årets familiebil?
Økonomi
Skoda Fabia er billig. Stasjonsvognutgaven starter på kr 183 700,- og testet versjon med masse utstyr havnet på kr 234 300,-. I denne prisen ligger det kr 52 290,- i engangsavgift til staten. Det er vel ikke en håpløs pris for din neste familiebil? Med et drivstofforbruk på 0,48 l/mil bør driftskostnaden heller ikke bli så ille. Min snålkjøring viste at man faktisk kan komme ned på det oppgitte forbruket, selv om det totale testforbruket lå på 0,56 l/mil. Skoda har 5 år /100 000 km Norgesgaranti og 12 år mot rust. Lakkgarantien er 3 år.
Hva får man?
234 300 kroner er mye penger for de fleste av oss, og når det er snakk om bil får man jo en fin bruktbil for denne summen. Hva kan man da få om man velger Skoda Fabia? Selvfølgelig er det spesielt å hente ut en helt ny bil. Man kan sitte i timer å velge utstyr, farge og motoralternativ. Det er som regel bare banken som begrenser valgene. Hos Skoda får man derimot mye til en rimelig penge, eller hva sies om testbilens utstyr:
Metalliklakk, 3-eiket sportsratt, Radio Bolero med DAB+, 6,5″ berøringsskjerm, Mirrorlink, Soundsystem, Sportseter, Sunset mørke ruter, Smartgate, Led kjørelys foran, Midtarmlene foran, Multifunksjonsratt, Regnsensor, Parkeringssensor bak, Tekstilmatter på gulv, Tåkelys med hjørnefunksjon, Cruise control, Easy start/stop, Lysassistent med coming/leaving home, Tretthetsvarsler, 16″ lettmetallfelger, el. differensialbrems, Hastighetsavhengig servostyring, 2-sone klima, automatisk avblendbart innvendig speil, Hill hold. Tok her med det viktigste…..
Konklusjon
Selv om du synes jeg har skrevet en god del negativt om design og interiøret i Skoda Fabia, så er faktisk dette den bilen som har overrasket meg mest i løpet av tiden jeg har testet biler. Skoda Fabia handler nemlig om noe helt annet enn design og interiøret er faktisk mye bedre enn det førsteinntrykket skulle tilsi. Plass, pris og kvalitetsfølelse er det som går igjen på plussiden, og når det eneste negative er at den kanskje er litt grå og kjedelig, så tror jeg Skoda Fabia kan leve med det. For jeg kårer Skoda Fabia stasjonsvogn til årets familiebil!