Av David K Andersen
Mange er gode på sikkerhet, og Volvos biler er ikke nødvendigvis til enhver tid de aller sikreste. Men det er noe med det å gå i front. I Norge er det lite omtalt, men forrige uke gjorde Volvo det igjen – de tok ansvar for noe vi har ventet lenge på at noen skulle gjøre. Avgjørelsen er potensielt den viktigste siden trepunktsbeltet ble oppfunnet.
Jada, det var selvfølgelig Volvo som oppfant trepunktsbeltet i 1959, og siden den gang har det meste dreid seg om å beskytte personene i bilene best mulig når ulykken inntreffer. Først var det enkle ting som å unngå at rattstammen ville gjennom stakkaren som kjørte. Nå er det avansert teknologi om deformasjonssoner og airbager.
De senere årene har det blitt stadig mer fokus på å unngå at ulykker i det hele tatt skjer. Den biten startet for lenge siden med noe så enkelt som å gi en bil såpass gode kjøreegenskaper at den ikke spratt av veien bare den så en sving. Og ABS-bremser og antisladdsystemer har vi hatt i mange år. De siste fem årene har det aktive sikkerhetsutstyret, det som er der for å unngå at ulykken skjer, virkelig skutt fart.
Autobrems, filholder og andre smarte hjelpemidler basert på kameraer, radarer, GPS og så videre er på full fart ut til kjøpere av nye biler i 2015. For eksempel har nye Hyundai Tucson, en helt vanlig kompakt-SUV til under halvmillionen, motorisert styring. Det betyr at mens du sjekker Facebook på telefonen din istedet for å kjøre bil som du burde, svinger bilen inn i filen din for deg istedet for å frontkollidere med bilen i mot. Den kan til og med styre riktig i en unnamanøver om du selv ikke gjør det. Fantastisk utstyr som kommer til å redde mange liv.
Greia er at nå, da bilene både har adaptiv cruisekontroll som følger bilen foran eller sågar selv kan bremse ned bilen mot en sving slik Audi kan fordi bilen er koblet til GPS som ser hvor veien går, er veien til selvkjørende biler kort. Kjøper du en topputstyrt Mercedes S-klasse, kan den allerede i dag fint kjøre seg selv i 250 km/t på autobahn mens du sitter med armene i kors og ser på sidemannen (om du tør da).
Autonomous kalles de. Selvkjørende biler. Og alle holder på med det. Nettopp Mercedes er kanskje kommet lengst pr i dag, i alle fall har de hatt mest fokus på selvkjørende teknologi utad. Men mange er omtrent klare til å presentere biler som kan kjøre deg på jobb. I alle fall deler av turen. Det er ikke så vanskelig, det meste av teknologien er allerede montert i bilen. Den siste setningen er en voldsom underdrivelse, men du skjønner poenget: Den adaptive cruisekontrollen, den motoriserte styringen, automatiske bremser… Utstyret er på plass.
En ting har imidlertid stått i veien og nesten vært en slags bremsekloss for den selvkjørende bilen den siste tiden. Hvem har ansvaret om noe går galt? Hva skjer egentlig den dagen en selvkjørende bil tar en gal avgjørelse og kjører av veien? Det kan vel ikke være føreren? Han kjørte jo ikke bilen? Forsikringsselskapene vil jo garantert ikke forsikre en bil ingen har ansvaret for, myndighetene vil ikke tillate det, og så videre. Etter det jeg har forstått, har det virkelig vært stor usikkerhet rundt dette spørsmålet innad i bilindustrien i minst to år.
Så, for et par uker siden kom Volvo på banen. Og det på en ganske tøff måte. To dager etter at de gikk ut med nyheten om at de har kommet langt med selvkjørende biler og at de tar ansvaret hvis en ulykke skulle inntreffe, sa Volvo-sjef Håkan Samuelsson følgende i en uttalelse i Washington DC: «Vi er leverandøren av denne teknologien og vi er ansvarlige for alt bilen gjør i selvkjørende modus. Hvis du ikke er klar for å gjøre en uttalelse som denne, burde du ikke prøve å utvikle selvkjørende biler».
Dermed basta. Og egentlig ganske innlysende. For er du ikke klar for å ta ansvaret for det din egen teknologi medfører, burde du kanskje holde på med noe annet. Mercedes-Benz og Google, som kanskje er de som har kommet lengst på selvkjørende biler for øyeblikket, må ha sittet på gjerdet og ventet. De kom nemlig med lignende informasjon like etter Volvo – de også tar ansvaret for egen teknologi i praksis. Så kan man selvfølgelig spekulere i hvorfor dette har tatt så lang tid, men vi kan i alle fall konstatere at Volvo var den som først turte å trå til.
Er det så big deal da? Japp. Nå må nemlig alle bilprodusenter ta alt ansvar for egne selvkjørende biler i all fremtid. De som ikke gjør det vil ikke få solgt en eneste bil. Antakeligvis blir også lovverk rundt selvkjørende biler utformet rundt dette, så å selge dem uten å ta ansvaret, vil aldri bli tillatt.
Hvordan den selvkjørende bilen vil funke i virkeligheten blir naturligvis et helt eget kapittel. Og for ordens skyld – om det kommer en gal mann på rødt lys i 200 km/t og treffer deg i din selvkjørende Volvo, er det nok han og ikke Volvo som må stå ansvarlig for den ulykken.
Det som er sikkert er at mennesker nesten alltid har skylden i ulykker (94% av alle ulykker i USA er for eksempel resultat av mennesklig svikt). Med biler som i større grad kjører seg selv, er potensialet for reduksjon i antall drepte og skadde i trafikken enormt. Og nå er veien videre klar. Fordi en liten svensk bilprodusent som alltid har tenkt litt annerledes turte å åpne munnen først. Vi heier litt ekstra på Volvo for det.