Hjem Nyheter Den du går for? Nye Porsche 911 Carrera S

Den du går for? Nye Porsche 911 Carrera S

Porsche gjennomgår for tiden oppdatering av 992-generasjonen av 911. Etter innstegsversjonen Carrera og den foreløpige toppmodellen GTS, har nå turen kommet til middelveien Carrera S.

Av David Kordahl Andersen

Det er vanlig å si at i den brede 911-lineupen som strekker seg fra innstegsversjoner til Turbo og GT3, er GTS-versjonen modellrekkens sweetspot.

Det var også den som kom først i den pågående faceliften av 911, nye GTS er foreløpig den mest radikale utgaven: Det er den første 911en med hybrid, og motoren er helt ny.

Like omfattende er ikke endringene på Carrera S, som nå er vist for første gang. Men kan den være det nye, perfekte kompromisset? Ytelsene tilsvarer i alle fall utgående GTS.

Carrera S plasserer seg som alltid mellom Carrera og GTS, men har fått 30 nye hestekrefter. Det tar antallet til 480, som er det samme forrige GTS hadde.

Motoren er imidlertid ikke den samme, helt nye som i storebroren, men i stedet en videreutviklet 3-liter fra før. Dette er altså ikke en hybrid.

Selvsagt raskere

Mer hestekrefter gjør sammen med andre endringer at Carrera S kutter 0,4 sekunder av akselerasjonstiden fra 0-100 km/t – sprinten avklares nå på 3,3 sekunder (3,5 uten Sport Chrono). Topphastigheten er 308 km/t.

Effektøkningen kommer blant annet via nye turboladere og betydelig bedre kjøling av ladeluften til dem.

På design, er det hentet inspirasjon fra Turbomodellene, mens innsiden er mer velutstyrt allerede i basis-utgaven. Sort skinn-pakke er standard.

20/21-tommers felger er også inkludert, akkurat som PTV+ (Porsche Torque Vectoring Plus) – sistnevnte er ikke tilgjengelig på standard Carrera.

PASM sportsunderstell med 10 mm senking, kan i likhet med keramiske bremser og masse annet, kjøpes til.

Porsche 911 Carrera S kommer både som Coupé og Cabriolet, og starter på 2 213 166 kroner. Carrera starter til sammenligning på 1 914 271 kroner, mens Carrera 4 GTS begynner på 2 557 264.

Med merkbart økte ytelser, er kanskje Carrera S den nye middelveien du skal gå for?