Hjem Klassikere Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter: 11. des.: Saab Aero X

Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter: 11. des.: Saab Aero X

Av Redaksjonen

«Born from jets» var et av slagordene til svenske Saab – sjelden har det vel passet bedre enn på Aero X som debuterte på bilutstillingen i Genève i 2006.

Midt oppe i en tid der Saab var under ekstremt press om å spare penger og der særegenheten til den svenske bilprodusenten var under strekt press, leverte altså designteamet et futuristisk konsept som er så bra at det nesten kunne reddet Saab alene.

En vakker toseters sportsbil som bryter med mange av de etablerte konvensjoner for bildesign både når det kommer til eksteriør og interiør.

Det kan se ut som en bil uten dører og uten noen form for A-stolpe. Alt dette takket være at Saab tok sin flyhistorie helt ut i dette konseptet.

Det store vinduet som nærmest omfavner Aero X, gir føreren 180-graders sikt og et imponerende syn når hele taket løftes opp og fremover og avslører to dører som gir adgang til et like lekkert førermiljø.

På plass inne bak rattet i Aero X, bragte Saab nytt innhold til begrepet ren skandinavisk design. Samtlige tradisjonelle instrumenter og knapper var borte – i stedet benyttet de seg av projeksjon, som viste all informasjon i form av 3-D-bilder på gjennomsiktig plast.

Både innvendig og utvendig var Saab tidlig ute med å benytte LED-lys, noe som ga designerne løsere tøyler når det kom til å skape et helt eget uttrykk.

Takket være utstrakt bruk av karbonfiber, en lett drivlinje og elektronisk styrte dempere sammen med firehjulsdrift, er dette et konsept som hadde potensial for å levere i tråd med utseendet.

Kreftene ble levert av en 400-hesters twinturbo BioPower V6-motor, som ble drevet av det som på den tiden var drivstoffet som skulle redde verden – bioetanol.

I følge beregningene i Trollhättan skulle det betyr 0-100 på 4,0 sekunder og en toppfart som var elektronisk sperret ved 250 kilometer i timen.

Til tross for at fokus i konseptet definitivt var førerfokusert, var det også tatt god høyde for praktiske løsninger som du ville forvente å finne i en Saab. Under den ganske ekstremt utformede hekken, befinner det seg nemlig to store bagasjerom som åpnes på en overraskende tradisjonell måte.

Konseptet viser hvor sterk merkevaren Saab er, og hvordan den kan inspirere til tøft og innovativt design. Etter hvert som vi beveger oss fremover med Saab, vil vi beholde fokuset på å kultivere verdiene i merkevaren og de skandinaviske designverdier, sa Bryan Nesbitt, på den tiden Executive Director, GM Design Europe.

Historien viste dessverre at han tok feil…