Hjem Nyheter Nyheter: Opel vil rapportere virkelige utslipps- og forbrukstall fra 2016

Nyheter: Opel vil rapportere virkelige utslipps- og forbrukstall fra 2016

Av David K Andersen

Opel vil som første bilprodusent frivillig publisere CO2- og Nox-tall basert på virkeligheten og ikke dagens EU-norm.

Utslipp og forbruk har vært det store temaet i bil-verdenen denne høsten. VW-skandalen har sørget for å skyte fart i en debatt som har vært i gang lenge. Om vi legger norske elbil-diskusjoner om hvem som får kjøre i hvilket felt, om Tesla virkelig er en miljøbil eller ikke og alt det der til side, er utvilsomt spørsmålet om offisielle forbruks- og utslippstall et betydelig mer interessant og nyttig tema.

I dag opplever de fleste at den nye bilen de kjøper ikke i praksis kommer ned på oppgitte forbrukstall – årsaken er selvfølgelig testmetoden som brukes for å fremskaffa disse tallene. Via dagens EU-norm, eller NEDC som den heter, henter man altså ut de tallene som bilene typegodkjennes med og som dermed også danner grunnlag for avgiftene her i landet.

Problemet med dagens EU-norm, er at det er en laboratorietest som ikke klarer å speile virkeligheten særlig godt. Du må ha helt optimale forhold og kjøre ekstremt forsiktig for å komme i nærheten ute på veien. I norsk vinter er det eksempelvis særdeles vanskelig.

Etter planen må bilprodusentene fra 2017 oppgi utslipp og forbruk etter RDE (Real Driving Emissions), altså tall som stemmer over ens med hva man selv opplever i vanlig kjøring. Mest sannsynlig vil valget av den nye standarden falle på WLTP-syklusen (Worldwide harmonized light vehicles test procedures).

Ingen har tidligere oppgitt tall til myndigheter eller forbrukere etter denne standarden, de venter kanskje til de må. Men nå må de kanskje før de må likevel, for når Opel i dag sier de frivillig vil oppgi disse tallene fra neste år av, regner vi med deler av bølingen finner det lurt å følge på.

Det er i første omgang nye Astra dette gjelder.

Opel sier samtidig at de vil satse hardt på rensing av dieselbilene sine fremover – også et svært aktuelt tema her i Norge hvor politikerne for øyeblikket er på nei til diesel-galeien. Da dieselbiler ble anbefalt fremfor bensinbiler for noen år siden, var myndighetene svært dårlig oppdatert på hva bilindustrien holdt på med – det samme ser vi konturene av bare denne uken vi er inne i nå, hvor Ap har gått ut og anbefalt folk å holde seg unna dieselbiler. Oljebrennerne har nemlig blitt betydelig renere bare de siste par årene i forbindelse med innføringen av Euro6. Men ikke bare det – potensialet for å få ned utslippene, og da spesielt Nox, er fortsatt store i dieselmotoren. Ikke er det spesielt vanskelig heller, det er bare det at europeisk lovgivning ikke har gjort det nødvendig.

Blant annet er det mye å hente på utvikling av SCR-teknologien (Selective Catalytic Reduction) i personbiler. De som kjenner lastebiler eller landbrukstraktorer vet om dette fra før – her er det snakk om AdBlue blant annet. Nå er det ikke sikkert sistnevnte blir løsningen i personbiler, men her er det potensiale. SCR er en prosess som omdanner Nox til nitrogen og vann.

Nå vil Opel gå foran på rensing av Nox-utslippene fra dieselbilene sine, de er allerede i gang med oppdateringer som vil tre i kraft til sommeren. Opel sier de i tillegg vil oppdatere over 43 000 biler som allerede ruller ute på veiene.

Dette sier Opel-sjef Dr. Karl-Thomas Neumann om utslippstall og bedre rensing av dieselmotorer: – De hendelsene, med påfølgende diskusjoner, som har pågått de siste uker og måneder, viser at det er stor oppmerksomhet mot bilindustrien, og det er på tide å ta grep basert på det vi har lært. Det er helt opplagt for meg at diskusjonen rundt diesel har ført oss til et veiskille. Verden er ikke lenger den samme. Vi kan ikke ignorere dette, og nå er det opp til bilindustrien og tilpasse seg den nye virkeligheten. Våre analyser de siste månedene, bekrefter at vi ikke har noen form for teknologi som registrerer om våre biler er i en testsituasjon eller ikke. Vi kan likevel bidra til å redusere Nox-utslippene fra våre nye Euro6-motorer ved hjelp av SCR-teknologi, slik at vi nærmer oss kravene som vil ligge i de fremtidige spesifikasjonene for RDE-målinger.