Hjem Klassikere Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter. 18. des: Ford 021 C

Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter. 18. des: Ford 021 C

Av Redaksjonen

Vi i Bil og Motorbloggen prøver hver dag og gi dere en konseptbil som vi synes er spesiell. Ikke alltid er det den mest spektakulære eller fremtidsrettede. Noen gang blir det en søt liten bil med bra design, og i dag er det en slik en vi skal løfte frem. Ford har levert mange flotte konseptbiler, men det er ikke så mange som tenker på Ford 021 C som en av de viktigste. Og det gjør vel egentlig ikke vi heller.

Den ble vist på Tokyo Motor Show i 1999 og er en liten 4-dørs sedan med plass til 4. I Japan er Ford først og fremst et amerikansk merke, og få japanere tenker på at den også er stor i Europa. USA er det samme som store muskelbiler som Ford Mustang, store sedaner som Ford Taurus eller store Pick-ups som Ford F-serien. Da kan man kanskje forstå at Ford sin lille 021 var viktig å vise frem. Kanskje en dag kunne Ford tilby også japanerne en bil nesten like liten som en gjennomsnitt Toyota.

Ford 021 C ble designet av Marc Newson og bygget av Ghia. Bilen fikk en 1,6 liters Zetec bensinmotor på 100 hk under panseret og 4 trinns automat. Kanskje akkurat passe i den 360 cm lange bilen. Designet er retro 50-tallet og har en del morsomme detaljer. Dører som går feil vei bak, kjent som selvmordsdører, bagasjerommet er uttrekkbart, og svingbare stoler er bare noe av det du kan merke deg.

Interiøret er spartansk men morsomt og moderne for tiden. Dashbordet, som man kan stille opp eller ned, har de viktigste instrumentene sentrert i midten sammen med de fleste knapper. Rattet har bilens farge og er så og si fritt for knapper. Noe av meningen med bilens interiør var at kun det nødvendige var viktig.

Lys er uansett noe man ikke klarer seg uten, og alle vinduer er designet slik at de skal slippe inn mest mulig lys. Derfor har alle vinduene en helning i tillegg til at de buer seg i toppen. Når det er mørkt og sola ikke gir deg lys, så er taket fullt av led som lyser opp kupeen. Bilen er kun utstyrt med 1 hovedlykt og 1 baklykt. De har også fått LED, som var uvanlig i 1999, og ga muligheter for å leke med designen av lykter på et helt annet sett.

Bilen kom først med oransje lakk, men ved en senere anledning ble bilen gjort om til grønn både utvendig og innvendig. Ellers kan vi også nevne at dekkene er spesiallaget av Pirelli for denne modellen. Det var kanskje ikke så rart at Ford 021 C ble kåret til beste konseptbil på Toykyo Motor Show 1999?