Av Vegar Bjørge
Foto: Opel
Opel Experimental GT fra 1965 og Monza-konseptet fra 2013 får en etterkommer i Opel GT Concept. Den vises frem i Geneve den første uka i mars, og Opel lover innovasjon og rendyrket form der alt unødvendig er fjernet og ren lidenskap står igjen. Dørhåndtak, utvendige speil og vinduspussere er tatt vekk for å vise frem de rene formene. Den skal ta Opels skulpturelle design til et nytt nivå.
– Vi tar neste steg på veien mot sterkere følelser og mer kjøreglede med Opel GT Concept. Den viser hva Opel står for. Vi er ambisiøse, innovative og har tro på oss selv, sier CEO i Opel Group, Dr. Karl-Thomas Neumann.
Opel Experimental GT sto klar i 1965, bare ett år etter at Opel som første europeiske bilprodusent, hadde grunnlagt sitt eget designstudio. Med slankt kropp, nedfellbare lykter og et karosseri uten unødvendig dekor signert Erhard Schnell, fikk bilen en fantastisk mottagelse. Produksjonsversjonen sto klar 3 år senere og suksessen var et faktum. Opel GT ble et historisk ikon.
Det er lett å legge merke til den røde linjen som tegner karosseriet i lengderetning. Samme med de røde forhjulene som peker direkte tilbake til motorsykkelen Opel Motoclub 500 som ble vist i 1928. GT-navnet bærer en arv og det lange panseret og de doble eksosrørene fører tankene tilbake i tid, men GT Concept er et fremtidskonsept og ikke et studium i fortid.
– Vi har utviklet GT Concept for å vise det dristige og emosjonelle Opel står for. Dramatisk, skulpturelt og lastet med innovasjon – dette er en viktig del av vår historie som vi vil fortsette. Det er selvsagt vanskelig å gjenskape et ikon, men dagens GT Concept er – som Experimental GT var – ren og minimalistisk, samtidig som den er dristig og kompormissløs, sier Opels designsjef, Mark Adams.
Store dører med integrerte sidevinduer hvor glass går sømløst over til lakkerte flater. Den store døråpningen åpnes ved den trykkfølsomme flaten som er integrert i den røde linjen som følger taket. Dørene forsvinner i hjulhusene når de åpnes. Denne patenterte og plassbesparende løsningen sørger for stor åpningsvinkel, noe som er særlig nyttig på trange parkeringsplasser.
To kameraer sørger for godt overblikk under bykjøring. De sender bilder til to monitorer på hver side inne i bilen og tiden for utvendige speil, med tilhørende blindsone, er definitivt over. Forøvrig er plassen innvendig overraskende romslig.
Motoren sitter i front som på originale GT og slektningen Corvette. Likevel har de plassert den så langt bak forhjulene som mulig, i tillegg til lavt ned så vektbalansen blir optimal. Bilen har den samme moderne tresylindrede motor som Adam, Corsa og nye Astra, og yter 145 hk/205 nm. Kreftene sendes til bakakselen som har mekanisk differensialsperre. Girkassen er sekvensiell og har 6 trinn som kontrolleres via hendler på rattet. Dermed får Opel GT Concept kjøreegenskaper som verdsettes av sportsbilentusiaster. Vekten på under 1000 kg gir en akselerasjon opp til 100 på under 8 sekunder og en toppfart på 215 km/t.
Andre høydepunkter for Opel GT Concept er frontlykter med integrerte blinklys, neste generasjon adaptive IntelliLux LED Matrix i tillegg til baklykter med tredimensjonelt uttrykk som gjør at alle vil kjenne igjen Opel GT i nattemørket.