Av Vegar Bjørge
Dette er bilen som Ferrari tror vil dominere sportsbilsegmentet fremover. Ferrari har gjort det før og vet hvordan man bygger biler som skal kjøres. De bygger biler som både er raskest på banen, og likevel er lette å kjøre på landeveien. En bytur er også mulig med en moderne Ferrari.
Ferrari Portofino er åpen og tar over etter California T, selv om Portofino får to seter flere enn California. Baksetene er mest for pynt, eller for to småtasser i hver sin barnestol. Det går sikkert å presse seg inn for andre også, men det er bak rattet man vil sitte.
Under panseret er det fortsatt V8 som gjelder, med 3855 ccm og 600 hk / 760 nm. Sprinten til 100 skal gå på 3,5 sekunder, til 200 på 10,8 sekunder. Toppen er ikke nådd før 320 km/t. Portofino er noen kilo lettere enn California, 1664 kg for å være nøyaktig, og da er den klar til å kjøres med en passe tung fører, og vektfordelingen er tilnærmet perfekte 46/54 fram/bak.
Karbonkjeramiske bremseskiver i dimensjonen 390 mm x 34 mm fram og 370 mm x 32 mm bak, gir ekstra effektivt bremsing i tillegg til suveren holdbarhet ved aktiv kjøring over lengre tid. Den skal stoppe fra 100 km/t og til stillestående på 34 meter.
Portofino ser utrolig lekker ut, både med og uten tak. Coupeen gjøres om til cabriolet i løpet av 14 sekunder, og man kan brette sammen taket i fart. Ferrari har gitt Portofino skarpere linjer enn California, og innstegsmodellen er enda mer lik sine barskere søsken. Spørsmålet er om Portofino nå er den tøffeste av de alle?
Innvendig er det meste sentrert rundt føreren, men legg merke til skjermen foran passasjeren som gir mediainformasjon i tillegg til opplysninger om hvor fort det går.
Navnet Portofino er også et stedsnavn og er en fiskelandsby nordvest i Italia. Den ligger i Genoa på den italienske rivieraen, og blir besøkt av mange kjendiser. Det er et populært reisemål og er vakkert plassert langs kysten blant frodige høyder. Det bor 440 000 i byen, som nå altså deler navn med en Ferrari.