Tekst og foto: David K Andersen
Som regel er det mulig å ha en viss idé om hva de ulike fabrikkene har tenkt å vise på de store bilutstillingene. Men hvem hadde trodd at Opel skulle lage en liten lett sportsbil med motoren bak forhjulene, bakhjulsdrift og et design som skaper ha-begjær? Jeg reiste til Genéve for å finne ut mer – se bilen i virkeligheten, sitte i den, og snakke med de som har laget den.
Se for deg en Opel for 10 år siden. En Vectra for eksempel. Enkelt og firkantet design, superpraktisk og ganske kjedelig. Så kom Insignia i 2008 og snudde alt opp ned. Mark Adams, visepresident for design i Opel, ble ansatt i 2002, og året etter viste de hans Insignia Concept – starten på en total forandring. Sculpural artistry meets German precision er navnet på designspråket som har sørget for å gjøre Opel til noe helt annet enn vi er vant til. Med nye Astra, nylig kåret til Årets Bil 2016, er vi nå inne i andre generasjon stilige Opeler. Sammenliknet med forrige modell, er den lavere, bredere og mer detaljrik i linjene.
Før Geneve-utstillingen var jeg temmelig sikker på at Opel kom til å vise Mokka facelift. Det gjorde de også, men den alene var ikke en stor nok nyhet til å kunne stjele showet i Genéve. Derfor antok jeg det kom en konseptbil. Kanskje en SUV/Crossover-aktig sak med andregenerasjons Sculptural artistry meets Germen precision-design.
Noen uker før messen begynte imidlertid Opel å sende ut noen teasere, og snart var det altså klart at det var en sportsbil som skulle avdukes. Hvem hadde egentlig trodd det?
1965 Opel Experimental GT |
Før åpningen av selve utstillingen tirsdag, hadde Opel på mandag slått seg til i et hotell ved siden av messehallen. Tre biler var plassert i et konferanserom og det krydde av journalister og fotografer. På plass var konseptbilen Experimental GT fra 1965 og produksjonsmodellen av GT fra 68. Sistnevnte en utrolig stilig klassiker, og antakelig minst like overraskende i sin tid som GT Concept er i dag.
Den gamle GTen har for øvrig tydelige likhetstrekk med Corvette C3, lansert ett år før GT i 67. Det er imidlertid ikke slik mange tror – at GT var en slags europeisk kopi av Corvette. Begge to er nemlig tydelig inspirert av en konseptbil fra Pontiac vist i 64 – Banshee.
Det første design-sjef Mark Adams sier når han tar ordet, er imidlertid at nye GT Concept ikke er en retrobil. Den er ikke en gjenskapelse av gamle GT, den er inspirert av den. Han sier også at Monza-konseptet fra et par år tilbake, med sitt tydelige dynamiske uttrykk, har inspirert elementer av GT.
Lys-signatur er en av de store greiene hos alle fabrikker i dag – med LED-teknologi har det jo blitt enkelt å lage kjørelys med egen vri som gjør at du kan se hva slags bil du møter på veien. Opel var en av de første med dette tilbake i 2008, og Adams sier GT har samme vinge-design på kjørelysene som tidligere, samtidig som det selvfølgelig er endret og utviklet gjennom årene. GT har dessuten en videreutvikling av LED-Matrix teknologien vi finner på nye Astra.
Det fineste med bilen er egentlig de enkle linjene og fine proporsjonene. Dette er en klassisk sportsbil uten å være retro. Det jeg liker spesielt er hvor slank den er. Bilen ser minst like liten og nett ut som den er. 385 cm lang og bare 118 høy. Vekten er godt under 1000 kg.
Den sorte delen av panseret viser muskler med sin lange og flate form, og følelsen forsterkes av opphøyningene over forskjermene. Samtidig sørger den røde linjen for dra øynene nedover – den gir en ekstra dimensjon av lavt og dynamisk utseende.
Fordørene har to særdeles uvanlige trekk. For det første ser vinduene lakkert ut fra utsiden, men har et materiale som gjør at du kan se ut fra innsiden. Det andre er lengden på døren. Den går faktisk helt frem til forhjulet – Adams sier han ikke ville ha noen karosserietskjøt i forkant av døren. For å unngå behov for to meters plass ved siden av bilen for å åpne døra, har Opel konstruert – og tatt patent på – en mekanisme som sørger for at dørene åpnes bredt også på trange plasser.
I bakenden finner vi et av tidenes korteste overheng, og med den buede bakruten og profilene i bakfanger og rundt lys, samt utforming av skjermene, ender man opp et muskuløst og snertent inntrykk.
Takket være dørmekanismen er det superenkelt å gå inn i bilen. Setene er naturligvis lavt plassert for å gi optimal kjørefølelse. Sikten ut er mye bedre enn man skulle tro, takket være lave sidevinduer. Dashborddesignet gir et hint av amerikansk muskelbil ala 60-tallet med instrumentpanel som lener seg kraftig innover i bunnen. Samtidig er det hypermoderne. Instrumentene prosjekteres fra baksiden og er stilige og oversiktlige. Infotainmentsystemet er til stor del stemmestyrt.
Som du ser har den ikke utvendige speil. Den jobben tar kameraer seg av og resultatet vises i egne skjermer ute på sidene. Elbilen Ampera-e, som jeg antar vises på Paris-messen i høst, har for øvrig noe av samme teknologi på midtspeilet innvendig.
Under panseret finner vi 1-liters turbomotoren vi kjenner fra Adam, Corsa og Astra. I GT har den 145 hk, og skal sende bilen til 100 km/t på under 8 sekunder. Toppfarten er 215 km/t. Girkassen er sekvensiell, gires via paddler på rattet, og har seks gir.
Alle vil naturligvis vite om GT Concept kan bli virkelighet, men det spørsmålet vet vi foreløpig ikke noe om. Enn så lenge viser den vei videre for Opel, så uansett om GT kommer i produksjon eller ikke, må vi si oss svært fornøyd med det Opel holder på med for tiden.