Av David K Andersen
Det var Jari-Matti Latvala som dominerte Rally Mexico fra start til slutt, og kunne ta en velfortjent og etterlengtet seier. Glimrende kjøring fra Mads Østberg kvitterte med fjerdeplass, og med det er han andremann sammenlagt i VM. I dag ble dessuten Sordo som tok tredje utelukket og Mads hopper opp på pallen.
Latvala dro til med en kanontid på fredagens første prøve, El Chocolate, og holdt trykket oppe hele dagen. Ledelsen var romslig og han slapp den aldri. Riktignok tok teamkamerat i Volkswagen, Sebastien Ogier, inn over 25 sekunder på søndagens første prøve – monsteretappen på 80 km. Men det var ikke på langt nær nok til å true finnens store ledelse.
Ogier havnet på andreplass i løpet, men var raskest på powerstage og kan dermed reise hjem med tre ekstra poeng og fortsatt behagelig ledelse i sammendraget. For oss som synes det er greit med litt kamp om topp-plasseringen, var det svært hyggelig å se farten Latvala hadde fått inn etter trøbbel i både Monte Carlo og Sverige.
Helgen ble ikke spesielt hyggelig for Andreas Mikkelsen. Først fikk han et tidstillegg på ett minutt da han startet bilen i gir på vei inn i serviceområdet. I seg selv ingen krise, men når du står på streken og uten hensikt hopper inn i serviceområdet, blir du rett og slett sjekket inn, og siden han ikke burde sjekket inn før et minutt senere, var straffen et faktum.
Andreas lå på dette tidspunktet an til å ta inn Sordos tredjeplass, og senere på dagen, da han forsøkte å kjøre inn igjen det tapte, gikk det galt og han dro av. Sordo tok dermed en flott pallplass for den nye Hyundaien – en bil som ser ut til å fungere betydelig bedre enn den gamle. Så skjedde det som ikke burde skje; i etterkant fant man ut at Sordo hadde brukt ett dekk for mye i løpet, og han ble strøket.
Thierry Neuville klarte ikke å utnytte sin nye i20 til spesiell suksess. Først dro han av på fredag og måtte starte under superrallyreglene på lørdag. Så dro han av en gang til og eventyret var slutt. Dette var ingen bra helg for Hyundai.
Mads kjørte et glimrende løp, han sa etter målgang at han virkelig pushet hele helgen. Tredjeplass er riktignok knallbra, men det er dessverre tydelig at det denne gangen var bilen det sto på. Jeg så noen av strekkene hvor Mads kom inn til mål og virket veldig fornøyd med kjøringen, men uten at dette syntes på tidene. Gapet opp til de beste var stort. Vi håper Fiestaen ikke er like langt bak de beste resten av sesongen, da kan den utrolig sterke andreplassen han nå har i VM ryke fort.
Haydon Paddon i den andre gjenlevende Hyundaien, tok ekvipasjen hjem til en fjerdeplass, mens D-Mack-fører Ott Tanak sikret femte. Martin Prokop gjorde WRC-comeback etter en tid med ørkenracing og tok neste plass, men Bertelli havnet på sjuende.
Citroen kjører som vi vet bare utvalgte løp i år – de bruker mesteparten av tiden til å utvikle ny bil for neste år. I Mexico var de ikke med. Neste løp går i Argentina om halvannen måned.