Tekst og foto: David K Andersen
Vice president marketing hos Seat, Wayne Anthony Griffith og direktør for Seat i Norge, Tor Anton Bjørge |
Seat har endelig funnet oppskriften på suksess. Nå kommer de tilbake til Norge, og bilene skal selges på nye måter.
Spanske Seat, fra gammelt av en lisensprodusent av Fiat-biler, ble kjøpt opp av Volkswagen allerede i 1986. Noen år etter, kom merket til Norge, og ut over 90-tallet var merket relativt godt profilert her.
Selv husker jeg blant annet sedanen Toledo, gjerne med turbodiesel (som var litt små-hot og uvanlig på midten av 90-tallet). Småbilen Ibiza, gjerne gul, og gjerne i rask Cupra-utgave, var kjent som en morsom bil. Og Golf-konkurrenten Leon, var særdeles vel-designet (Walter da Silva).
I Norge forsvant imidlertid salget gradvis, og i 2006 ble til slutt importen nedlagt. Men det var ikke bare her Seat på denne tiden hadde visse problemer med å finne sin sti. Også i resten av Europa slet merket med labert salg og økonomiske tap. Etter en kort opptur frem mot finanskrisen, gikk det på nytt dårlig på starten av 10-tallet.
En liten berg og dalbane der altså, 90-tallets spennende og sportslige design ble etterhvert litt borte, det ble satset på flerbruksbiler, en døende biltype som dessuten passet mindre bra med merkets ungdommelige image. Blant annet.
Men så, etter å ha testet ut det meste fra verdens raskeste GTI-biler til produksjon av utgått Audi A4 med ny front, har Seat de siste årene endelig funnet resepten.
Nå er det skarpt og tydelig design som skiller seg fra de andre merkene i Volkswagen-gruppen, ungdommelig image, sportslig stil og ikke minst satsing på crossover og SUV. Resultatene har virkelig kommet, salget øker raskest av alle merker i Europa og lønnsomheten er tilbake. Nye Ibiza er så populær at det er ventetid på den (særdeles uvanlig for en småbil) og det vinnes priser, blant annet ble kompakt-SUVen Ateca kåret til årets beste bilkjøp av Autobest i 2017.
Seat Ateca, foto: Seat |
Med det grunnlaget vender altså merket nå tilbake til Norge. Importøren er som før Harald A. Møller, men bilene skal ikke selges på samme måte som andre.
Seat jobber sammen med Møller med etablering av et helt nytt konsept. Vi snakker naturligvis salg over nett. Mange bruker bil-konfiguratorer når det handles bil allerede, men her kjøpes altså bilen helt over nett. Conceptstores vil komme i de store byene (først Oslo), hvor du vil kunne hente ut bilen og eventuelt levere inn innbytte-bil. Servicepunkter vil naturligvis også være nødvendig.
Det lekes også med idéer om eksempelvis prøvekjøring via eiere og ikke forhandler. Og Tapas-bar inspirerte utleveringssteder.
Seat Leon Cupra R har 300 hestekrefter |
Denne måten å gjøre det på betinger langt lavere investeringer og er nok en medvirkende grunn til at det er mulig å satse på merket på nytt igjen i Norge. Etter en prat med vice president marketing på Frankfurt-utstillingen, Wayne Anthony Griffith, har vi også et inntrykk av at Seat selv er svært spent på hvordan dette prosjektet vil fungere – det er jo en interessant idé for satsing i nye markeder.
– Snu-operasjonen er produkt-drevet, sier han, og forteller om den seneste suksessen på SUV-fronten med Ateca. Vi snakker altså gode nye biler som folk har lyst på.
Under Frankfurt-utstillingen, dro dessuten Seat teppet av siste skudd på stammen, den lille SUVen Arona. Den møter konkurrenter som nye Kia Stonic (som vi nettopp har prøvekjørt for første gang), Hyundai Kona og Citroën C3 Aircross. Ved siden av sprekt design og drivlinjer hentet fra Ibiza (VW Polo-størrelse), byr Arona på 400 liters bagasjerom. Det er svært bra i denne klassen.
– Du burde prøve en, svarer Griffith på spørsmål om Seat ikke bare ser forskjellig ut sammenlignet med søstermodeller fra Volkswagen og Skoda, men også føles annerledes å kjøre. Det skal vi gjøre så snart det er mulig, men det ligger i kortene at Seat skal by på kjøreglede.
Foreløpig er det ikke satt noen dato for salgsstart i Norge, men den norske Seat-sjefen Tor Anton Bjørge antyder midten av 2018.
Det later til at småbilen Ibiza, kompaktklasse-bilen Leon og SUVene Arona og Ateca, blir de modellene som tas inn. Seat har i tillegg bybilen Mii, sedanen Toledo (Octavia-størrelse) og flerbruksbilen Alhambra i sin line-up. Elbil skal komme i 2020, og Griffith sier det jobbes med plug-in hybrid.
Interessant er også det faktum at Seat ved flere anledninger har vært de første til å lansere helt nye bil-generasjoner i Volkswagen-gruppen. Eksempelvis var nye Ibiza flere måneder tidligere ute enn søstermodellen Polo som lanseres nå i høst.
Vi venter spent på fortsettelsen og kommer med prøvekjørings-rapport så snart vi får mulighet.