Av Vegar Bjørge
Bilutstillingen i Geneve går mot slutten. Selv om vi har brukt mye tid og plass på bloggen på alle nyhetene, er det mange vi ikke har vært innom. Derfor er vi ikke ferdig med Geneve enda. Italdesig GTZero må få noen linjer. Ikke først og fremst fordi den er så aktuell, men supersportsbiler med italiensk form og funksjon er alltid spennende. Dette er en bil jeg tror vi aldri får se i serieproduksjon selv om den har tette bånd til Lamborghini. Eller er dette kanskje første Lamborghini med en form for kombikarosseri? La oss håpe det.
Bakgrunnen er en designer som har vært med og formet flere vakre skapninger slik som Alfa Romeo GTV, Spider og Nuvola på 90-tallet og den nydelige Alfa Romeo 159. Fra 2006 ble det Lamborghini som fikk gleden av hans talent, og Filippo Perini har vært med å forme den italienske oksen til det den er i dag. Nå har han flyttet seg til Italdesign, og GTZero er atter en gang bevis for hans store talent.
Formen er veldig Lamborghini, særlig i front og langs sidene, selv om det skjer noe merkelig når man kommer lenger bak. GTZero er en Shooting brake som engelskmennene ville kalt det. Det vil si en stasjonsvogn i Gran Turismo land. Bakenden får tankene til å svirre rundt Volvo P 1800 ES. Ellers legger man også lett merke til de 22″ og 23″ store hjulene kledde med Pirelli P Zero dekk. Målene for GTZero er 491,8 x 197,4 x 127,4 ( lengde x bredde x høyde i cm ) og akselavstanden er 287,5 cm. Tomvekt på 1980 kg er mulig takket være utbredt bruk av lettvekts materialer.
Motoren i konseptbilen er elektrisk og dette er nytt i Gran Turismo segmentet. Vi entusiaster er spesielt glad i grom lyd, men må nok innse at også sportsbiler etterhvert bytter bort bromming med elektrisk summing. En blanding kan vel godtas, og GTZero bygges på en plattform som er tilpasset også hybrid drift. GTZero er utstyrt med 3 el-motorer, 2 på frontakslingen og 1 på bakakslingen. Effekten er tilsammen 490 hk og rekkevidden skal være 500 km. Batteriet lades til 80 % i løpet av 30 min. Selvfølgelig har GTZero drift og styring på alle 4 hjulene.
Foto: Italdesign