Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Renault Talisman Sport Tourer

Prøvekjøring: Renault Talisman Sport Tourer

Tekst og foto: David K Andersen

Vi ble nokså gira etter den første prøvekjøringen av Renault Talisman sedan før jul. Nå nærmer det seg endelig norgeslansering, og her i landet er det stasjonsvognutgaven som gjelder. Vi har prøvekjørt!

«Vinterens vakreste eventyr» er så oppbrukt at det nesten gjør vondt å skrive det, men i konkurranse med en lang rekke spennende bilnyheter vi har testet og prøvekjørt så langt denne vinteren, føles det likevel på sin plass å tildele Talisman denne tittelen. Spesielt i strålende påskevær i Åre i Sverige.

Sport Tourer ser forsåvidt ut som en vanlig stasjonsvogn, men samtidig ikke. Her er det noe mer. Renaults designteam med Laurens van der Acker i spissen, har fått til noe nytt. Jeg er ingen designekspert, men det må være noe med hvordan det skulpturelle møter proporsjene. Jeg mener – både linjer, profiler, detaljer og proporsjoner er fine hver for seg – men sammen blir det liksom som ennå mer enn det.

Ved siden av at bilen er flott å se på i seg selv, er resultatet av den gode og til dels nyskapende jobben som er gjort på tegnebordet, at Talisman virkelig har tilstedeværelse ute på veien. Den tiltrekker seg oppmerksomhet og stjeler mer fokus enn de fleste andre biler når du møter den eller ser den passere.

Men det må naturligvis mer enn vakkert utseende til for at Renaults store comeback i familiebilklassen skal lykkes.

Ute i Europa er allerede Talisman i sedan-format ute på veien, mens vi i Norge må vente til juni – det er da stasjonsvognutgaven vi prøver her finner veien til butikkene. Det er nemlig kun Sport Tourer som i første omgang vil tas inn til Norge. Fornuftig i vårt stasjonsvognelskende land.

Yttermålene er de samme på sedan og stasjonsvogn, begge måler voksne 4,86 meter i lengde og har 2,81 meters akselavstand. Det er mer enn VW Passat og omtrent det samme som Ford Mondeo.

Med 572 VDA-liter og kantete utforming, er det både god plass og enkelt å utnytte den. Bakluken åpner elektrisk, enten på vanlig måte eller ved at du vifter litt med foten under støtfangeren. Ekstra pluss for romslige sidelommer og egen knapp for felling av setet bakfra. Med det nedfelt, får du inn nesten 1700 liter.

Baksetet er godt å sitte i og har en av de beste breddene i klassen. Avstanden til gulvet er passe, det gir fin vinkel for knærne og lårstøtte. Plassmessig er det romslig også for voksne, dog uten å være sløsende som en Skoda Superb.

Mission stasjonsvogn er dermed accomplished, og det med letthet.

Talisman har et relativt enkelt bakhjulsoppheng med halvstiv aksling, og under den første prøvekjøringen i Italia for noen måneder siden, viste den seg å være litt stiv i fjæringen da veien ble humpete. Er det noe vi har nok av i Norge, er det humpete veier, så jeg var litt bekymret for hva slags komfort fjæringen ville levere her hjemme. I Åre, med landeveier av tilsvarende norsk kvalitet (altså ikke veldig bra), var det hyggelig å erfare at Renaulten taklet dem fint. Riktig like raffinert som de beste i klassen over skarpe ujevnheter er den ikke, men det holder.

TFT-instrumenter, R-Link infotainment med 8,7-tommers skjerm i portrettformat, påkostede materialer de fleste steder og høy kvalitetsfølelse dominerer interiøret.

Forsetene er best i klassen. De er store og gir støtte på alle de riktige stedene. Ganske myke er de også, og sidestøtten er helt perfekt uten å gjøre dem for trange for de av oss med den uheldige diagnosen matglad/treningsfobi. Dessuten finner jeg perfekt kjørestilling, noe som betyr at Renault har sørget for nok teleskop på rattet og mulighet til å senke setet lavt nok. Avstandsforholdet til pedalene er også optimalt.

Med fin sikt ut og god støydemping sørger Talisman totalt sett for meget bra komfort.

Fantastiske seter som også kommer med ventilasjon og massasje.

Testbilen var utstyrt med firehjulsstyring – 4Control på Renaultsk. Dette er unikt og innebærer at bakhjulene i hastigheter under 60 km/t styrer motsatt (opp til 2,7 grader) av forhjulene. Resultatet er bedre manøvrerbarhet og først og fremst raskere innstyring i svinger. Over 60 km/t (grensen er 80 i sportmodus), svinger bakhjulene inn til 1 grad med forhjulene og skal dermed gi bedre høyfartsstabilitet.

Ute på isbanen var det enkelt å merke forskjellen mellom versjoner med og uten 4Control. Bilene uten styrehjelp på bakhjulene var helt normale og lettkjørte, men med firehjulsstyring, stuper Talisman inn i svingene på en helt annen måte. Bare små ratt-bevegelser må til – forskjellen mellom de to er påtagelig.

Kjøring på is viser også enkelt hva slags balanse en bil har, eller rettere sagt hvor framtung den føles. Uten mulighet til å slå av antisladd-systemet, er det begrenset hvor moro man kan ha det på is, men Talisman har svært god balanse – den styrer inn med en gang, og så kommer rompa etter. Oversatt til kjøring på svingete vei, betyr firehjulsstyring og fin balanse kjøreglede.

I tillegg til å gjøre bilen morsommere å kjøre aktivt med, er firehjulsstyringen et pluss i forhold til sikkerhet. Unnamanøvertester viste at bilene med 4Control taklet høyere hastighet enn de uten før det gikk galt. 4Control er ikke bare for moro skyld.

På svært sporete vintervei virker den litt mindre stabil under 60 km/t på grunn av firehjulsstyringen, men det er eneste minus. Jeg ville uten tvil valgt til 4Control på min Talisman.

Konklusjon
Én gang har jeg kjøpt bil bare på grunn av design – det ble ikke helt vellykket, gleden var kortvarig. Talisman kunne vært en sånn bil – en man kjøper bare fordi den ser så innmari bra ut. Heldigvis har Renault fylt opp med mer enn nok substans både interiørt og under skallet. Pose og sekk er faktisk mulig.

Chassiset mangler kanskje bittelitt på å være det mest komfortable eller mest sportslige i klassen, men leverer en fin kombinasjon og boostes av muligheten til firehjulsstyring. Den nye 160-hesters dieselen og dobbeltclutchkassa fungerer kjempebra, interiøret fremstår som et av de beste i klassen på både komfort, plass og ikke minst design og kvalitetsfølelse, teknologinivået er høyt og utstyret er omfattende og moderne både på sikkerhet og komfort.

Med startpris på 290 000 kroner og en fra-pris med høyeste utstyrsnivå på 345 000, er jeg akkurat like sikker på at Talisman kommer til å slå an nå, som jeg var etter første prøvekjøring.

Vil du lese mer om interiør, motorer, girkasser, utstyr og annet, trykker du her!