Av Vegar Bjørge
Porsche Macan følger i Boxsters fotspor og kan nå tilbys med 4 sylindret motor. For å holde effekten oppe har den selvfølgelig en effektiv turbo, og mellom 5000 og 6800 omdreininger yter den 2 liter lille motoren 252 hk. Dreiemomentet er 370 Nm ved 1600 til 4500 omdreininger. Fokuset har likevel vært på energieffektivitet, og den nye Macan skal klare seg med 0,72 l/mil om man går for en hjulpakke som ikke stikker seg alt for mye ut. Det er nemlig slik at tynne dekk ruller bedre enn store og feite dekk. Likevel øker det nok bare marginalt om du skulle velge litt større skoning på din Macan.
Effekttapet i forhold til Macan S sin 3,0 liters motor er på 88 hk og det betyr at den nye modellen ikke er like rask. Sprintet til 100 gjøres unna på 6,7 sek, eller 6,5 sek om man velger tilleggspakka Sport Chrono. Det er 1,3 sek langsommere enn Macan S, men man sparer 0,15 liter drivstoff pr mil. Toppfarten på 229 km/t er vel egentlig bare av akademisk interesse.
Noen små forskjeller kan man se på innstegsmodellen til Macan. Sorte lister rundt vinduene og sorte bremseklosser bak de 18 » store felgene. Innvendig får du det samme utstyret som på andre Macan- modeller og dermed skal det et trenet øye for å se at du har kjøpt en 4-sylindret Macan. Prisen starter på kr 849 900,-.