Tekst og foto: David K Andersen
Flerbruksbilen er nesten død i Norge og Europa. I alle fall de store som etablerte denne familievennlige bilklassen for rundt 30 år siden. Også i USA tar SUVer og crossovere en stadig større bit av kaka, men flerbruksbilen, eller MPVen som de kaller den der, lever fortsatt godt. Vi lot oss imponere av Kia Sedona og Chrysler Pacifica på New York-utstillingen.
Renault Espace og Chrysler Voyager var lenge drømmebiler for storfamilier i Norge. En slags blanding av varebil og stasjonsvogn. Du fikk nesten like mye plass som i en Caravelle eller HiAce, men komfort og kjøreegenskaper var på et helt annet nivå. Dessuten var de fleksible og hadde tonnevis med smarte løsninger og oppbevaringsrom.
Kia Sedona og Chrysler Pacifica er de beste fullsize flerbruksbilene du får i dag. Kiaen har vært på markedet et drøyt år og har rukket å vinne en hel del sammenligningstester i amerikanske bilmagasiner, og Chrysleren er helt ny nå og setter virkelig en ny standard for klassen hva gjelder teknologi, infotainment, smarte løsninger og fleksibilitet. Har du tre, fire eller kanskje fem barn, finnes ikke bedre biler enn dette.
Kia Sedona
Vi kan starte med Sedona. Utseendet er virkelig tiltalende, den har riktignok den tradisjonelle flerbruksbilformen, men voldsom grill og litt annerledes vinduslinje bak c-stolpen gjør underverker. Også innvendig ser den bra ut – design og materialkvalitet tilsvarer Optima og Sorento, altså det beste du får av Kia i Norge.
Setene er store og komfortable og sittestillingen foran er bra. Mest imponerende er komforten i midterste rad hvor du har masse plass i deilige kapteinsstoler. Ikke nok med det: Stolene kan skyves bakover og slås ut som reclinere. Bedre kan du ikke sitte!
Den bakerste seteraden felles smart rett ned i gulvet bakerst i lasterommet. Resultatet er at du får et ekstra dypt rom når det er oppslått samtidig som bagasjerommet beholdes lavt og flatt med bakerste rad nedslått.
Motoren er en 3,3-liters V6 på 276 hestekrefter og bilen gjør 0-96 km/t på 7,9 sekunder. Prisen starter på rett over 200 000 kroner, men en fullspekket SXL koster 320 000. Da har du alt fra Nappa-skinn, reclinere og Infinity lyd, til alt det siste innen aktiv sikkerhet.
Chrysler Pacifica
Den nye Pacifica matcher imidlertid Sedona på ganske mye. Dette er bilen som tidligere het Voyager. Chrysler var en av oppfinnerne av denne klassen og har hele veien ledet an nye smarte løsninger. Nå ønsker de igjen å gjøre et skikkelig løft for den store flerbruksbilen og derfor velger de samtidig å skifte navn.
Det utvendige designet er virkelig skarpt og kan lett sammenlignes med alle i klassen og likevel komme ut på topp. Jeg liker både fronten og avslutningen bak veldig godt.
Den koster litt mer enn Kiaen, men du får også litt mer. 3,6-liters V6en har 287 hk og er koblet til en 9-trinns automatkasse. 0-96 km/t skal bare ta 6,9 sekunder. Den kommer også som ladbar hybrid med ca 50 km rekkevidde på bare strøm.
Den store snakkisen med bilen er sentralstøvsugeren – bare trykk på knappen og trekk ut den innebygde slangen. Utrolig smart!
Ellers har den det mest omfattende infotainmentsystemet i noen flerbruksbil. Passasjerskjermene måler hele 10,1 tommer og kan enten samkjøres for felles filmvisning eller brukes separat. Det er trådløst nett i bilen og alle mann har i tillegg til muligheten til å se film, sjansen til å spille ulike spill og bruke en rekke apper. Det største lydanlegget leveres av Harman Kardon og har 20 høytallere!
Fleksibilitet og plass setter nye standarder, og takket være Chryslers kjente Stow’n Go-system kan både andre og tredje seterad felles ned i gulvet så lasterommet blir helt flatt. Rommene til de sammenleggbare setene under gulvet blir til massive oppbevaringsrom når setene er oppslått. Den tredje seteraden legges for øvrig ned elektrisk.
Både bakluka og de elektriske skyvedørene kan åpnes automatisk ved å vifte litt med foten under bilen – veldig fint om du kommer bærende på en småtass som skal inn i barnesetet sitt.
Pacifica kommer med enda mer utstyr enn Sedona og har blant annet aktiv støykansellering ala hodetelefoner og en hel masse annet. Prisen på toppmodellen i USA er ca 380 000 kroner.